لوله پلی اتیلن

 

کانال تلگرامی قیمت لوله و اتصالات poliestil_ir@

نگاه کلی در لوله های پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن یا پلی اتن یکی از ساده ترین و ارزانترین پلیمرها است. پلی اتیلن جامدی مومی و غیر فعال است. این ماده از پلیمریزاسیون اتیلن بدست می آید و بطور خلاصه بصورت  PE نشان داده می شود .

 

تاریخچه تولید لوله پلی اتیلن

پلی اتیلن اولین بار بطور اتفاقی توسط شیمیدان آلمانی Hans Von Pechmanv سنتز شد. او در سال 1898 هنگام حرارت دادن دی آزومتان ، ترکیب مومی شکل سفیدی را سنتز کرد که بعدها پلی اتیلن نام گرفت. اولین سنتز صنعتی پلی اتیلن بطور تصادفی توسط”ازیک ناوست”و”رینولرگیسون” از شیمیدانهای معروف در 1933کشف شد. این دو دانشمند با حرارت دادن مخلوط اتیلن و بنزالدئید در فشار بالا ، مادهای موم مانند بدست آوردند.

نکته :

علت این واکنش وجود ناخالصی های اکسیژن دار در دستگاههای مورد استفاده بود که بعنوان ماده آغازگر پلیمریزاسیون عمل کرده بود. در سال “1935 مایکل پرین” یکی دیگر از دانشمندها این روش را توسعه داد و تحت فشار بالا پلی اتیلن را سنتز کرد که این روش اساسی برای تولید صنعتی  LDPE در سال  1939 شد .

انواع لوله پلی اتیلن :


طبقه بندی پلی اتیلن ها بر اساس دانسیته آنها صورت میگیرد که در مقدار دانسیته اندازه زنجیر پلیمری و نوع و تعداد شاخه های موجود در زنجیر دخالت دارد .

  • پلی اتیلن با دانسیته بالا HDPE
  • پلی اتیلن با دانسیته پایین LDPE
  • پلی اتیلن خطی با دانسیته پایین  LLDPE
  • پلی اتیلن با دانسیته متوسط است MDPE

     

پلی اتیلن با دانسیته بالا HDPE :

این پلی اتیلن دارای استحکام کششی بیشتر نسبت به بقیه پلی اتیلن ها است

 

پلی اتیلن با دانسیته پایین LDPE :

این پلی اتیلن دارای استحکام کششی کمی است. ازدیگرخصوصیات این پلیمر ، انعطاف پذیری و امکان تجزیه بوسیله میکروارگانیسمها است

 

پلی اتیلن خطی با دانسیته پایین  LLDPE  :

این پلی اتیلن یک پلیمر خطی با تعدادی شاخه های کوتاه است و معمولا از کوپلیمریزاسیون اتیلن با آلکن های بلند زنجیر ایجاد میشود

لوله پلی اتیلن

 

 

کاربرد لوله پلی اتیلن :

پلی اتیلن کاربرد فراوانی در تولید انواع لوازم پلاستیکی مورد استفاده در آشپزخانه و صنایع غذایی دارد. از LDPE در تولید ظروف پلاستیکی سبک و همچنین کیسه های پلاستیکی استفاده میشود. ،  HDPEدر تولید ظروف شیر و مایعات و انواع وسایل پلاستیکی آشپزخانه کاربرد دارد . در تولید لوله های و اتصالات لوله کشی معمولا از   MDPE استفاده میکنند.

LLDPE به دلیل بالا بودن میزان انعطافپذیری در تهیه انواع وسایل پلاستیکی انعطافپذیر مانند لولههایی با قابلیت خم شدن کاربرد دارد . اخیرا پژوهشهای فراوانی در تولید پلی اتیلن هایی با زنجیر بلند و دارای شاخه های کوتاه انجام شده است. این پلی اتیلن ها در اصل  HDPEبا تعدادی شاخه های جانبی هستند. این پلی اتیلن ها ترکیبی ، استحکام HDPE و انعطاف پذیری  LDPE را دارند .

 

انواع پلی اتیلن مورد استفاده در صنعت لوله :

در ساخت لوله های پلی اتیلن مختلف عموماً از دو نوع پلی اتیلن  به نامهای  PE80 و PE 100استفاده می شود. عدد مشخصة نوع ماده  MRS گفته می شود که عبارت است از حداقل مقاومت مورد نیاز بعد از 50 سال کارکرد در دمای سیال 20 درجه سانتیگراد. بالاتر رفتن عدد نشان دهنده بهبود بیشتر کیفیت محصولات تولیدی میباشد . بر این اساس است که در بسیاری از کشورها تلاش های زیادی برای جایگزینی PE100 به جای  PE80 صورت گرفته است.

 

مزایای PE 100 نسبت به  PE 80 :

1ـ داشتن مقاومت بالاتر در فشارهای کاری بالا
2ـ داشتن مقاومت بالاتر وضخامت کمتر
3ـ صرفه جویی در هزینه با توجه به وزن کمتر در فشارهای کاری بالا
٤ـ توانایی انتقال حجم بالاترسیال به دلیل سطح مقطع جریان بیشتر
بر این اساس می توان گفت که هر چند قیمت مواد اولیه PE100 نسبت به دو نوع دیگر بیشتر است اما با توجه به ویژگی ها و امکاناتی که از خواص این محصول حاصل می گردد می توان خروجی مورد نظر را در هر متر لوله با قیمت یکسان و با کیفیت برتربدست آورد .

لوله پلی اتیلن

مزایای لوله های پلی اتیلن آبرسانی :

1ـ قابلیت اتصال آسان
2ـ انعطاف پذیری بالا
3ـ نصب آسان و کم هزینه
٤ـ عمر طولانی، دوام و کاهش هزینه ها
5ـ مقاومت در مقابل خوردگی و اثر مواد شیمیایی
٦ـ کاربرد آسان
٧ـ ضریب اصطکاک کم پلی اتیلن و ثابت بودن آن در طول کاربرد

مقایسه با دیگر انواع مواد:

امروزه لوله های پلی اتیلنی جایگاه خود را در کاربردهای تحت فشار به خوبی یافته اند. این مسأله خصوصاً در مواردی که قطر لوله مورد نظر کمتر از 300 میلیمتر است به خوبی قابل مشاهده است. زیرا کارفرمایان و مشاورین پروژه ها اغلب با در نظر گرفتن هزینه مواد اولیه و خصوصیات مورد نظرشان از لوله به این جمع بندی می رسند که لوله های پلی اتیلنی بهترین انتخاب ممکن در مقایسه با سایر انواع لوله هستند.

اما با افزایش قطر لوله خطوط انتقال، اکثر مشاورین با در نظر گرفتن تنها قیمت مواد ، به این نتیجه می رسند که استفاده از پلی اتیلن غیر اقتصادی بوده و بیشتر به سراغ چدن داکتیل می روند.
در واقع چدن داکتیل رقیب اصلی پلی اتیلن در سایزهای بالا بوده و مشاورین تنها در صورت وجود شرایط ویژه به سراغ پلی اتیلن می روند. علی رغم تفکر حاکم بر بازار، باید به این نکته تأکید داشته باشیم که صرف توجه به قیمت بالاتر پلی اتیلن نسبت به چدن در لوله های با سایز بالا، در بسیاری از موارد صحیح نبوده و باید مسائل دیگری نیز نظیر هزینه های نصب ، اتصال ، نگهداری و تعمیر و … در انتخاب جنس لوله مدنظر قرار گیرد.
با در نظر گرفتن خواص بی نظیر و منحصر به فرد پلی اتیلن که قبلاً ذکر شده است، هر مصرف کنندهای به این نتیجه خواهد رسید که در فشار کاریهای کمتر از 25بار بهترین انتخاب پلی اتیلن است .

 

لوله پلی اتیلن

 

انواع لوله پلی اتیلن

لوله های پلی اتیلن بطور کلی دو نوع میباشند :

  • لوله های پلی اتیلن تک جداره
  • لوله های پلی اتیلن دو جداره

در رابطه با مزایا و خصوصیات لوله های پلی اتیلن تک جداره تا حدی در بالا صحبت شد و در ادامه به بحث درباره لوله های دوجداره که محصول تولیدی این شرکت میباشد میپردازیم :

لوله های پلی اتیلنی دوجداره اسپیرال برای کاربرد در شبکه های بدون فشار (ثقلی) طراحی شده اند و حداکثر فشار طراحی آنها  bar 1.5می باشد. این لوله ها با این تفکر ایجاد شده اند که در عین بالا بودن مقاومت حلقوی لوله یکی از مهمترین پارامترهای طراحی در لوله های مدفون و تحت بار از وزن پایینتری نسبت به لوله های تک جداره برخوردار باشند.
از آنجاییکه مقاومت حلقوی تابعی از شکل جداره لوله است ، طراحی جداره به صورت مقاطع مستطیل شکل بوده که این باعث افزایش مقاومت حلقوی می شود. به واسطه تکنولوژی خاص تولیدی شرکت آلمانی ،  Baukuاین لوله ها تا سایز 3500 میلیمتردر این شرکت با کیفیت بسیار بالا و مطابق با تمام استانداردها قابل تولید میباشد . تولید و بکارگیری لولههای دو جداره اسپیرال برای شبکه های انتقال و توزیع آب و فاضلاب ، بدون شک یکی از پیچیده ترین فرآیندها در صنعت پلی اتیلن است.

متأسفانه در کشورما به دلیل محدویت فرآیند منطقی جهت انتقال دانش فنی مورد نیاز برای طراحی و تولید این لوله ها ، آگاهی کمتری از ویژگیهای این محصول وجود دارد. به همین دلیل، واحد مهندسی و فروش شرکت تدبیر نوین سازان TNS با تطابق دهی ویژگی های فنی و مهندسی محصولات اسپیرال خود ، با مشخصات ارائه شده از طرف متقاضیان ، مشاوه ای مطمئن در خصوص انتخاب بهترین مدل جهت بهترین کارائی ارائه می دهد که کلیه عوامل مؤثر بر طراحی و استفاده از محصولات اسپیرال مدفون در خاک را بر اساس استانداردهای روز کارگذاری لوله های پلی اتیلن، ویژگی های خاک محیط ، شاخص های رفتار مکانیکی لوله های پلی اتیلن در قطرهای بالا را در بر میگیرد.

لوله پلی اتیلن

استانداردهای لوله های دوجداره:

از جمله استانداردهای بسیار مهم میتوان به موارد ذیل اشاره نمود :

EN 13476 .1 استاندارد تولید
DIN 16961 .2 استاندارد تولید
DN ,EN1610 .3 استاندارد نصب و تست
ATV A 127 E .4 استاندارد مقاومت مربوط به فاضلاب و سیستم های آبی
ATV A 110 .5 استاندارد محاسبات هیدرولیکی
AVS 2207 , 2209 .6 استاندارد مربوط به جوشکاری مخصوصا جوش اکستروژن

کاربرد لوله پلی اتیلن دو جداره :

لوله های پلی اتیلنی دوجداره اسپیرال دارای کاربردهای گوناگون و متنوعی است که از آنها می توان به استفاده در خطوط انتقال فاضلاب، آبگیرها و آبریزهای درون دریا، ترمیم خطوط انتقال فاضلاب قدیمی relining ساخت منهول، ساخت آبرو (پل،) ساخت مخازن نگهداری مواد شیمیایی و تانکهای سپتیک، ایجاد معابر غیر هم سطح زمین و …..

مخازن پلی اتیلن :

پلی اتیلن ماده ای است که از لحاظ شیمیایی غیر فعال بوده و با مواد دیگر واکنش نمی دهد. این خصوصیت باعث می شود برای نگهداری موادی نظیر آب آشامیدنی که مسائل بهداشتی و زیست محیطی نظیر عدم تغییر بو و مزه و خصوصیات (با گذشت زمان) برای آنها بسیار مهم است.
مخازن پلی اتیلنی بهترین گزینه باشند. مخازن پلی اتیلنی به علت مقاومت مناسب در شرایط جوی مختلف و انعطاف پذیری از دوام بالایی برخوردار بوده و زمان کاربری مفید نسبتاً طولانی دارند. خصوصاً در مواردی که نیاز به مدفون نمودن تانک مورد نظر وجود دارد (نظیر تانکهای سپتیک) انعطاف پذیری پلی اتیلن مقاومت آن را در مقابل فشار ها و نیروهای اعمالی بالا می برد. به علاوه، به علت خاصیت ضد خوردگی پلی اتیلن، تانک های سپتیک پلی اتیلنی در زمینهای مرطوب از دوام بسیار بالایی برخوردار هستند .

کاربرد مخازن پلی اتیلن :

  • مخازن نگهداری آب آشامیدنی
  • مخازن نگهداری مواد نفتی
  • مخازن نگهداری مواد شیمیایی
  • مخازن جمع آوری فاضلاب خانگی (تانکهای سپتیک)

مزایای مخازن پلی اتیلی :

  • قیمت مناسب
  • مقاومت بالا در مقابل خوردگی
  • بهداشتی بودن
  • قابلیت تولید با شفافیتهای مختلف
  • دوام و عمر طولانی
  • بدون نشت
  • قابلیت تولید متنوع
  • نصب آسان

انباره (سپتیک) :

سپتیک تانک ساده ترین نوع تصفیه خانه تک واحدی است که تصفیه مکانیکی و تصفیه زیستی با کمک باکتریهای بی هوازی همزمان در آن انجام می گیرد.فاضلاب پس از ورود به انباره و به علت کاهش سرعت جریان آن، قسمتی از مواد معلق خود را به صورت ته نشین از دست می دهدو از سوی دیگر انباره بیرون می رود .

مقایسه انواع سپتیک تانک :

سپتیک تانکها با مصالح مختلفی از قبیل آجر، بلوک، بتن پیش ساخته، فایبر گلاس و پلی اتیلن ساخته می شوند. سپتیکهای پلی اتیلن هزینه خرید ،نصب و همچنین هزینه نگهداری کمتری را داشته و نیازی به آب بندی و عایق کاری ندارند .

 

لوله پلی اتیلن

مزایای سپتیک پیش ساخته دو جداره پلی اتیلن :

  • سیستم آماده
  • نصب ساده
  • تصفیه دائم
  •  آب بندی کامل
  • داشتن محیطی سالم و بهداشتی
  • عدم صدمه در حوادثی مانند زلزله

مزایای پلی اتیلن به عنوان آبگذر :

  • افزایش سرعت نصب آبگذر به میزان قابل توجه
  • کاهش هزینه نصب و نگهداری
  • عدم نیاز به مصالح اضافی
  • قابلیت تولید در قطعات طویل و متناسب با عرض جاده
  • قیمت مناسب
  • قابلیت نصب در شرایط سخت
  • انعطاف پذیری
  • دوام و عمر طولانی
  • قابلیت تولید متنوع
  • آسانتر بودن جریان سیال
  • مقاومت بالا در مقابل خوردگی
  • وزن کم مقابل تولید در قطرهای متنوع

لوله پلی اتیلن

قیمت لوله پلی اتیلن :

لیست قیمت لوله پلی اتیلن :

قیمت های به روز را میتوانید از قسمت قیمت روزانه لوله و اتصالات مشاهده فرمایید و یا با دفتر فروش و یا بخش فروش شماره ها در قسمت بالای سایت می باشد تماس حاصل فرمایید .

سازمان ملی استاندارد ایران :

استاندارد پلاستیک ها – سامانه لوله گذاری برای کاربرد های آبرسانی ، فاضلاب و زهکشی تحت فشار پلی اتیلن PE

قسمت 5 : کارایی سامانه که پیش نویس آن در کمسیون های مربوط توسط سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تهیه و تدوین شده در نهصدو سی و ششمین اجلاس کمیته ملی استاندارد شیمیایی و پلیمر مورخ 30/03/1391 مورد تصویب قرار گرفته است ، اینک به استناد بند یک ماده 3 قانون اصلاح قوانین و مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب بهمن ماه 1371 ، به عنوان استاندارد ملی ایران منتشر می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس - بخش فروش