لوله های سايز بزرگ آب و فاضلاب

مقدمه مقاله

لوله های سايز بزرگ آب و فاضلاب – شركت Freedonia در سال  1985 در ایالات متحده امریكا تأسیس شده و در زمینه انجام پروژه های تحقیقات بازار در سطح صنعت بین المللی فعال است.

سالانه بیش از 125 مطالعه تحقیقاتی در صنایع مختلفی چون داروسازی ، آب و فاضلاب ، مواد شیمیایی، بسته بندی و…  اجرا مینماید.

شایان ذكر است اگرچه مطالعات حاضر بر اساس داده های موجود در ایالات متحده انجام شده، اما به نوعی وضعیت جهانی صنعت مذكور را هم مورد بررسی قرار میدهد.

موضوع اصلی این مقاله بررسی سوابق صنعت آب و فاضلاب در سالهای 2004 ، 1999و 2009 و پیشبینی بازار و كاربردهای مختلف انواع لوله در سالهای 2014 و 2019 است.

به منظور یكسان سازی مقایسه میان لوله مختلف ، میزان مصرف ( تولید + واردات – صادرات ) هر نوع لوله بر حسب دلار بیان شده است.
در اینجا گزیده مقاله  “لوله های آب و فاضلاب”  كه در ماه 2010 Jun توسط شركت Freedonia منتشر شده ، در قالب نكات جداگانه ای آورده شده است.

 

  لوله آب و فاضلاب

  • در سال 2009 تقاضای جهانی برای لوله های آب و فاضلاب به / 57  5 میلیارد دلار رسیده كه یك چهارم آن به تقاضا در آمریكا مربوط میشود.
    كشورهای توسعه یافته همچنان در شمار اصلی ترین متقاضیان لوله در دنیا هستند. علاوه بر این انتظار میرود در دوره های آتی روند رشد تقاضا در كشورهای در حال توسعه چون چین ، هند، كشورهای اروپای شرقی و آمریكای جنوبی تسریع گردد.
  • در سالهای اخیر میزان تقاضای لوله در دنیا تحت تاثیر اثرات منفی بحران اقتصادی كه از اواخر سال  2007 آغاز شده قرار گرفته است.
    اما با روند بهبود اقتصاد جهانی ، مجددا سرمایه گذاری در پروژه ها انجام شده و فعالیتهای ساختمانی از سر گرفته میشود.
    با این شرایط ، پیشبینی میگردد وضعیت تقاضا برای لوله های آب و فاضلاب افزایش یابد. همانطور كه پیشتر نیز اشاره شد، این رشد در كشورهای در حال توسعه بیشتر است.
  • میزان تقاضا برای لوله های انتقال آب آشامیدنی و لوله های زه كشی و فاضلاب به دلیل تعریف برنامه های پیوسته بهبود سیستمهای تصفیه و انتقال آب ، افزایش مییابد.
  • بازارهای جهانی لوله در بخش كاربردهای ساختمانی ، تحت تأثیر توسعه سریع زیر ساختها و افزایش ساخت و ساز به خصوص در كشورهای چین ، هند و دیگر كشورهای آسیایی قرار دارد. تقاضا برای لوله های مورد استفاده در صنعت كشاورزی نیز با افزایش زمینه ای تحت آبیاری رو به رشد است

 

لوله های سايز بزرگ خطوط انتقال

لوله های سايز بزرگ خطوط انتقال

  • پیش بینی میشود تقاضا برای لوله های قطر بزرگ خطوط انتقال شهری در ایالات متحده با رشد سالانه 9/2 درصد تا سال 9/2 2014 به میلیارد دلار برسد. علت این رشد فرسودگی شبكه لوله ها و نیاز روزافزون به توسعه ظرفیت شبكه موجود است. شبكه لوله در بسیاری از نواحی شهری بیش از صد سال قدمت داشته و با وجود سرویس دهی، نیازمند جایگزینی و بهبود است.
  • در سال  2009 میلادی ،61 درصد تقاضا برای خطوط انتقال آب مربوط به لوله های چدنی بوده است
  • تقاضا برای لوله های چدنی  2/2 سالانه درصد رشد خواهد داشت و تا سال  7/1 2014 به میلیارد دلار خواهد رسید. در حال حاضر آب بیش از 500 شهر آمریكای شمالی توسط خطوط اصلی لوله های چدنی نشكن یا چدن تأمین میشود كه این لوله ها بیشتر از 100 سال قدمت دارند. خطوط اصلی لوله های چدنی نشكن یا چدن تأمین میشود كه این لوله ها بیشتر از 100 سال قدمت دارند. همچنین حداقل 12 شهر در این نواحی موجودند كه طول عمر لوله های چدن در حال سرویس دهی به آنها بیش از  150 سال است. عملكرد این خطوط نشاندهنده دوام و طول عمر بالای لوله های چدنی است
  • تقاضا برای لوله های فولادی جهت خطوط انتقال نسبت به لوله های چدنی به مراتب كمتر بوده و با رشد سالانه 3/5 درصد تا سال 2014 به 88 میلیون دلار خواهد رسید . این مقدار تنها %5 بازار لوله های چدنی در آن سال میباشد. لوله های فولادی به طور عمده در خطوط پرفشار به كار میروند. اما میزان تقاضای بیشتر برای آنها به دلیل رقابت سایر لوله ها به ویژه از نظر هزینه های نصب و نگهداری و مقاومت در برابر خوردگی محدود میشود
  • در خطوط انتقال سایز بزرگ شهری ، موارد كاربرد لوله ها براساس خصوصیات فنی و عملكردی آنها تغییر میكند. عموما در خطوط اصلی با فشار بالا از لوله های چدنی استفاده میشود.
  • در پروژه هایی كه از لوله های با قطر بالا استفاده میشود به دلیل عمق زیاد كارگذاری لوله و فشار بار مرده بستر، مقاومت به خرد شدن و یكپارچگی اتصالات از اهمیت بالاتری برخوردار است
  • میزان تقاضای لوله در مناطق شهری متوازن با رشد جمعیت و توسعه صنعتی افزایش مییابد
  • مواردی چون خوردگی و جایگذاری نامناسب ، اصلیترین علل شكست لوله ها است كه موجب نشتی، افت فشار، نفوذ آلودگی از خارج شبكه به درون لوله و همچنین درهم شكستگی لوله میگردد

لوله های سايز بزرگ خطوط انتقال

لوله های سايز بزرگ خطوط انتقال

لوله آب آشامیدنی

  • پیش بینی میشود تقاضا برای لوله های آب آشامیدنی سالانه  1/7 درصد افزایش داشته باشد و تا سال 2014 به 4/7 میلیارد دلار برسد . این سرعت رشد نشان دهنده بهبود و تغییر وضعیت نسبت به سالهای 2004 تا 2009 است كه رشد تقاضای لوله های آب آشامیدنی 3/0 تنها درصد در سال بود. كاهش تقاضا در آن دوره به دلیل افت شدید بازار ساخت و ساز در سالهای 2006 تا 2009 است. پیشبینی می شود ساخت و ساز تا سال 2014 به سرعت رشد یابد و همین رشد موجب افزایش تقاضا برای لوله های آب آشامیدنی خواهد شد
  • از لحاظ مقدار، لوله ها بیشتر در خطوط انتقال آب بكار میروند و پس از آن شبكه های توزیع رتبه دوم را دارا هستند. البته میزان تقاضا برای لوله های شبكه توزیع رشد بیشتری خواهد داشت كه این امر به دلیل رشد دوباره ساخت و ساز در سالهای آتی استلوله آب آشامیدنی .
  • تقاضا برای خدمات تعمیرات لوله ها متناسب با رشد لوله های شبكه توزیع افزایش بیشتری پیدا خواهد كرد
  • از لوله های چدن به طور گسترده ای در انتقال آب استفاده میشود ، زیرا این لوله ها مقاومت مناسبی در برابر خوردگی و فشار دارند. لوله های چدنی در جاهایی كه نیاز به پایداری و استحكام بیشتر باشد مثل زمینهای سست و ناپایدار و همچنین برای عبور از رودخانه ها به سایر لوله ها ترجیح داده میشوند

 

 

 

 

 

 

 

عوامل قیمت گذاری لوله

 

  • انتخاب لوله بر اساس عواملی چون هزینه مواد ، كد مقررات كاربری مورد نظر، تمایلات پیمانكار، عمر مفید و مجموع هزینه نصب تعیین میگردد. در بین سالهای  2006 تا 2008 قیمت مواد اولیه لوله افزایش زیادی داشت كه علت این رشد را میتوان در افزایش سریع بهای انرژی و هزینه مواد خام از جمله بهای نفت و گاز طبیعی جستجو كرد. بر این اساس قیمت چدن ، مس و لوله فولادی به دلیل انرژی بر بودن فرایند تولید این محصولات ، به طور محسوسی افزایش پیدا كرده است. همچنین قیمت لوله های پلاستیكی نیز به دلیل رشد قیمت مواد اولیه به میزان قابل توجهی افزایش یافته است
  • انتظار میرود به علت جریان مناسب در عرضه و تقاضای گاز طبیعی و نفت خام ، قیمت انواع لوله ها تا سال 2014 تغییر چندانی نكند
  • قیمت تنها یكی از فاكتورهای مؤثر در انتخاب جنس لوله مورد نظر است. برای مثال جایگزینی لوله های زیرزمینی فاضلاب ، زه كشیها و آب آشامیدنی پروژهای . هزینه بر است در نتیجه طول عمر مفید لوله و عملكرد بهینه آن در زمان سرویس دهی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هر چه قطر لوله افزایش پیدا میكند، درصد كلی هزینه نصب نیز افزایش مییابد. بنابراین به دلیل هزینه بالای اجرای این طرحها، كارایی و خصوصیات لوله ها نقش عمدهای را در انتخاب جنس لوله پروژه ایفا میكند. ملاكهای كارایی مناسب لوله ها عبارتند از طول عمر مورد انتظار، آسانی نصب ، حمل و نقل و ویژگیهای عملكردی چون انعطاف پذیری، دبی جریان ،استحكام و مقاوت در برابر خوردگی و همچنین مواد شیمیایی .
  • مقایسه هزینه های خرید لوله ها به تنهایی تصویر روشنی از تفاوت جنس لوله ها را نشان نمیدهد. برای مثال قیمت متوسط لوله های پلاستیكی از سایر لوله ها پایینتر است، زیرا پلاستیك از دانسیته كمتری برخوردار بوده و بهای كمتری دارد، اما كارایی و فاكتورهای وابسته به این جنس خاص نیز متفاوت است .
  • ویژگیهای عملكردی و هزینه نصب ، مهمترین عوامل در انتخاب جنس لوله ها هستند. بهای لوله ها به میزان قابل توجهی با تغییر جنس لوله تغییر میكند و مقایسه هزینه دو پروژه هنگامیكه هزینه های نصب و خرید دو نوع لوله با یكدیگر مقایسه شوند بسیار معنی دارتر است. در واقع مقایسه صریح قیمت خرید لوله ها به تنهایی گمراه كننده است چون تفاوتهای قابل توجهی در مقایسه عملكرد فنی انواع لوله ها وجود دارد .
  • جهت انتخاب لوله برای یك پروژه خاص لازم است علاوه بر هزینه های خرید و نصب، هزینه های بهره برداری، تعمیرات و نگهداری ، طول عمر مفید و سایر خصوصیات فنی نیز لحاظ گردد

 

 

بازیافت لوله – ارزش اسقاط

بازیافت لوله

  • بحث بازیافت در صنعت لوله تنها برای لوله های فلزی و بیشتر برای لوله های چدنی كاربرد دارد. لوله چدن نشكن به طور كامل از آهن قراضه و ضایعات فولاد ساخته میشود. در واقع لوله های چدنی ، فولاد كربنی و فولاد ضد زنگ كه عمر مفیدشان سپری شده و دیگر برای ادامه كاربری مناسب نیستند را میتوان با قیمت مناسب به تولیدكنندگان لوله فروخت و از این طریق قسمتی از سرمایه لازم جهت احداث خط لوله جدید یا جایگزینی خط قبلی را تأمین نمود. تولیدكنندگان نیز این قراضه ها را مجددا در تولید لوله های جدید بهكار برده و به این وسیله صرفه جویی مناسبی در هزینه های تولید انجام میدهند .

 

 

 

 

لوله های چدنی

  • پیش بینی میشود تقاضا برای لوله های چدنی در بخش آب و فاضلاب سالانه 1/3درصد رشد داشته باشد و تا سال 2014 ، به 9/2 میلیارد دلار برسد. بیشترین استفاده از لوله های چدنی مربوط به انتقال آب و فاضلاب است.
  • چدن نشكن با اضافه كردن منیزیم به چدن خاكستری در حالت مذاب به دست می آید. لوله چدن نشكن از آهن قراضه بازیافت شده و فولاد ساخته میشود و دارای استحكام ضربه بالا و مقاومت در برابر خوردگی مناسب است. همچنین توانایی فوق العادهای در تحمل بارهای خارجی استاتیكی و دینامیكی را داراست. این لوله ها برتری های فنی زیادی نسبت به لوله های بتونی ، فولادی و پلاستیكی را دارا بوده و در طولهای  6  تا 8/5 متر و قطرهای 80 تا 2600 میلیمتر تولید میشوند. این لوله ها ضمن داشتن استحكام بالا و طول عمر مناسب با سرعت و سهولت مونتاژ شده و برای نصب نیازمند روشهای پیچیده بستر سازی نیستند. جهت حفاظت بیشتر از خوردگی در خاكهای اسیدی ، میتوان با پوشاندن لوله ها در غلاف فیلم پلی اتیلن محافظت مناسبی از آنها انجام داد. لوله های چدنی دارای پوشش داخلی استاندارد ملاط سیمان بوده همچنین دارای انواع گوناگونی از اتصالات میباشند
  • لوله چدن نشكن بیشتر در خطوط زیر زمینی با قطر بالا مثل خطوط انتقال آب با فشار بالا استفاده میشود
  • اصلی ترین رقبای لوله چدن نشكن ، لوله های بتونی، فولادی و  PVC میباشند
  • لوله چدن خاكستری و اتصالات آن با فرآیند ریخته گری تولید میشوند. از آنجاییكه رنگ این لوله ها بعد از خنك شدن خاكستری است ، آن را چدن خاكستری می نامند. لوله های چدن خاكستری در زه كشیها و سیستمهای فاضلاب در ساختمانهای تجاری و مسكونی استفاده میشود. دلیل اصلی استفاده از این لوله ها به طول عمر زیاد ، مقاومت به خوردگی و عدم اشتعال پذیری آن بر میگردد. علاوه بر آن لوله های چدن خاكستری مانند لوله های پلاستیكی انبساط و انقباض زیادی ندارد و آبندی اتصالات آنها بر اثر اختلالات ناشی از لغزش دچار مشكل نمیشود.

لوله های سايز بزرگ آب و فاضلاب

لوله های چدنیلوله های چدنی

بازارها و كاربرد لوله چدنی

 

  • انتقال آب ، فاضلاب های بهداشتی ، زه كشیها، لوله های هواكش شبكه و انتقال ، مواد زائد اصلیترین كاربردهای لوله های چدنی . نشكن هستند در واقع این لوله ها در كاربردهایی كه استحكام بالا مورد نیاز است ، استفاده میشوند .
  • در سال  2009 لوله های آب و فاضلاب شهری،  87 درصد بازار لوله های چدن را به خود اختصاص داده اند. پیشبینی میشود میزان تقاضا برای لوله های چدنی نشكن در این بخش با رشد سالانه 2/2 درصد در سال 2014 به  4/2 میلیارد دلار برسد. در سایر كاربردها نیز از قبیل خطوط آبرسانی به نیروگاهها ، فرودگاهها، زمینهای كشاورزی و مناطق مشابه ، وجود بازار 79 میلیون دلاری در سال 2014 نشانگر فرصتهای موجود برای این جنس از لوله  است .
  • چدن نشكن در مقایسه با سایر لوله ها، برتری قابل توجهی در تحمل فشارهای بالا به خصوص در قطرهای بیشتر از  350میلیمتر را دارد
  • انتظار میرود درخواست برای لوله های چدن نشكن در سیستمهای فاضلاب بهداشتی با رشدی معادل سالانه 3/2 درصد در سال 2014 به 638 میلیون دلار برسد .
  • میزان تقاضا برای لوله های چدنی جهت زه كشی و هواكشی شبكه ها و همچنین انتقال مواد زائد سالانه 5/9 درصد رشد خواهد داشت و با توجه به بهبود بازار مسكن تا سال 2014 به 377 میلیون دلار میرسد .
  • از لوله های چدن داكتیل نوع (Drain waste & Vent) DWV در كاربردهایی كه استحكام ساختاری بیشتری مورد نیاز است ، مانند سیستم فاضلاب ساختمانهای چند طبقه استفاده میشود. در این كاربرد لوله های چدن داكتیل DWV اغلب به عنوان لوله اصلی در ساختمانها استفاده میشوند، زیرا در مقایسه با لوله های پلاستیكی صدای كمتری را منتقل می کنند. علاوه بر آن غیر قابل اشتعال بودن لوله چدنی نسبت به لوله های پلاستیكی در جلوگیری از گسترش آتش سوزی احتمالی در ساختمانها بسیار حائز اهمیت است. همچنین در صورت بروز آتش سوزی، این لوله ها میتوانند به عنوان خروجی دود و شعله به بیرون از ساختمان عمل كنند. مزیت دیگر لوله چدن DWV بر لوله های پلاستیكی، استحكام بالاتر آن است. علاوه بر آن لوله چدن صلب است و تقریبا انحرافی در دیواره آن مشاهده نمیشود اما لوله های پلاستیكی منعطف هستند و در برابر بار زیاد دچار انحراف و تغییر شكل میشوند.

انتهای مقاله لوله های سايز بزرگ آب و فاضلاب

جهت خرید لوله و اتصالات نیوپایپ با ما تماس حاصل نمایید.

لیست قیمت پنج لایه نیوپایپ 1401

دانلود مقاله به صورت فایل PDF

Button

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس - بخش فروش