انواع محرک ها

شیر فلکه

انواع محرک ها

محرك های شیرهای صنعت آب عبارتند از:

  • محرک های الكتریكی
  • محرک های پنوماتیكی
  • محرک های هیدرولیكی

 

محرک های الكتریكی شیرها

در صنعت آب و در شبك ه های آبرسانی به منظور باز و بسته كردن انواع شیرها با فشارهای مختلف م ی توان با توجه به نیاز و نوع كنترل از محرك های الكتریكی ا ستفاده نمود . از آنجایی كه معمولا شیرهای مورد مصر ف در صنعت آب در محل هایی نصب می شوند كه دور از دسترس بوده، لذا باز و بسته نمودن و یا ك نترل آ نها از راه دور توسط محرك های الكتریكی ضروری می باشد. از طرف دیگر گسترش فزاینده از نظر كمی و كیفی در صنعت آب و با جایگزین كردن تكنولوژی برتر به جای روش ه ای سنتی این موقعیت را ایجاب می نماید كه در سامانه كنترل آب سدها و شبك ه های عظیم شهری و تنظیم آبیاری و آبرسانی و هم چنین مخزن ها و حوضچه های تصفیه خانه ها برای استفاده اتوماتیك از شیر های صنعتی از محرك های الكتریكی استفاده می شود . این محرك ها می توانند با استفاده از پد یده انرژی الكتریكی حوضه وسیعی از خدمات را بر حسب وظیفه تعریف شده انجام داده و در اندازه و تیپ های مختلف قادرند مقدار زیادی از قدرت مكانیكی را به صورت گشتاور منتقل كنند. برای این كه بتوان محرك های الكتریكی گردان را بر روی انواع شیر نصب نمود . اشكال مختلفی از رابط اتصال در دسترس می باشد كه فرم و اندازه آنها با استاندارد ISO5210 مطابقت می نماید.

این محرك ها بیش ترین مصرف را در صنعت آب دارند و نسبت به گشتاور خروجی و سرعت بسته یا باز شدن شیر قدرت آنها تغییر می كند. بیش ترین محدوده قدرت موتور آنها بین 0/9 تا 1/1 كیلووات است ولی در شیرهای بسیار بزرگ كه اغلب در سدها مورد  استفاده قرار می گیرند قدرت آنها ممكن است تا 5 كیلووات و بزرگ تر نیز باشد.

 

محرك های پنوماتیكی

از محرك های پنوماتیكی بیش تر در صنایع و اغلب در مناطقی كه امكان انفجار و یا احتراق وجود دارد و یا در شرایطی كه شیرها به تعداد دفعات بسیار زیاد باز و بسته می شوند مورد استفاده قرار می گیرند. این محرك ها ممكن است به سامان ه هایی مجهز باشند كه در شرایط اضطراری به سرعت شیر را باز كنند یا ببندند.

 

محرك های هیدرولیكی

محرك های هیدرولیكی بیش تر در شیرهای بسیار بزرگ و شیرهای حفاظت شكستگی مورد استفاده قرار می گیرند. در شیرهایی كه به سامانه هیدرولیكی مجهز هستند به غیر از تلمبه هیدرولیكی كه با برق كار می كند یك تلمبه هیدرولیكی دستی نیز وجود دارد كه در شرایط قطع برق می توان شیر را باز و یا بسته كرد.

 

تنش هایی كه توسط خط لوله بر شیرآلات وارد می شود

خط لوله ممكن است انواع تنش های فشاری، كششی و یا پیچشی را به شیرها وارد كنند. این تنش ها ممكن است ناشی از انبساط و یا انقباض خط لوله به دلیل تغییر درجه حرارت محیط باشند و یا به دلیل حركت زمین توسط خط لوله بر شیرآلات وارد شود . برای مقابله با این مساله اولا طراحی بدنه و جنس بدنه باید طوری باشد كه بتواند تا حدودی این نیروها را تحمل كند و ثانیا با استفاده از تجهیزات حفاظتی مانند اتصالات قابل انبساط این نیروها را خنثی نماید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس - بخش فروش