آشنایی با استانداردها و ابعاد و مشخصات فلنج ها

آشنایی با استانداردها و ابعاد و مشخصات فلنج ها

آشنایی با استانداردها و ابعاد و مشخصات فلنج ها

آشنایی با استانداردها و ابعاد و مشخصات فلنج ها

آشنایی با استانداردها و ابعاد و مشخصات فلنج ها

فلنج شیرها به طور مععمول بر طبق استاندارد BS10 می باشد و در معرفی ابعاد و اندازه های شیرآلات در جدول زیر نیز ابعاد و مشخصات فلنجها بر مبنای این استاندارد وارد شده، اما فلنج ها را می توان مطابق استانداردهای مورد درخواست و نیاز مشتریان تولید نمود.استانداردهایی که بیشتر معمول بوده و بکار برده می شوند استاندارد BS 1560 معادل استاندارد ASME/ANSI B16.5 می باشد که فلنج ها را بر اساس سایز نامی (DN) و کلاس فلنج (Class 150-Class 300) تقسبم بندی نموده و استانداردB.S.4504 که فلنج ها را بر اساس سایز نامی (DN) و فشار نامی (PN) تقسیم بندی نموده است .

فلنج

تولیدات :

شیرآلات
1-1: شیر اصلی – 150psi – 300 psi
1-2: شیر اطمینان
تک نفره – 150 psi -300 psi
دو نفره – 150 psi – 300 psi
1-3: شیر تغذیه -150 psi -300 psi
1-4: شیر کنترل 1/4 “
1-5: شیر تخلیه
شیر تخلیه از نوع لینکی
شیر تخلیه با فلنج های موازی -150psi – 300 psi
1-6: شیر اصلی 3/8 “
1-7: شیر هواگیری
1-8: شیر آزمایش
1-9: شیر تخلیه مرحله ای – زیر کنترل سطح آب -150 psi -300 psi

نمایشگر سطح آب- آبنما
کنترل سطح آب
1-3: کنترل سطح آب فلنجی – تک سوئیچ – دو سوئیچ
2-3:کنترل سطح آب با محفظه شناور – تک سوئیج – دو سوئیچ

فلنج

مشعل

1-4: مشعل های پر شرجت
2-4: مشعل های روتاری کاپ

*آشنایی با مشخصات و آزمایشات استاندارد آب تغذیه دیگ های بخار

شیر اصلی بخار Globe Stop Valve
شکل ص1
دو شکل ص 2

عملکرد: از این شیر در صنایع مختلف برای مصارف عمومی قطع و وصل یا تنظیم جریان استفاده می گردد. در دیگ های بخاراین شیربه عنوان شیر اصلی مسیر خروجی بخار دیگ مورد استفاده قرار می گیرد.
سهولت نگه داری و قابلیت کار طولانی موثر و کارآمد نتیجه طرح ساده، مواد اولیه مرغوب و استاندارد بالای تولید در این شیرها است.
مواد: بدنه از جنس چدن یا فولاد (بسته به فشار کلرکرد)
اجزاء آببندی Seat قطعه شماره یک و Disk قطعه شماره دو از جنس آلیاژ برنز و یا Stainless Steel و قطعه شماره سه محور از Stainless Steel
پکینگها و واشرهای آببندی از مواد غیر آزبستی بالا

مشعل

نصب فلنج:

این شیر در قسمت فوقانی دیگ و ابتدای خط مصرف بخار نصب می شود. لازم به ذکر است که نصب باید به کونه ای صورت پذیرد که فلکه شیر کاملا رو به بالا قرار گیرد.
هنگام نصب بر روی فلنج های اتصال ورودی و خروجی حتما عمود بودن دو محور ورودی و خروجی در نظر گرفته و رعایت شود تا شیر به هیچ وجه تحت فشار و کشش جانبی و وزن اضافی قرار نگیرد.
واشرهایی که برای آببندی فلنج ها بکار می روند حتما تمامی سطح فلنج را بپوشانند.
اگر در مجموعه ای چند دیگ بخار بصورت سری بکارگرفته شده است، لازم است که بعد از خروجی شیر اصلی هر دیگ یک عدد شیر یک طرفه مناسب نصب شود که در صورت افت فشار هر دیگ از برگشت بخار به دیگ و ایجاد شوک های ضربه ای به بدنه شیر و خود دیگ بخار جلوگیری شود.

 

نگهداری: این شیر دائما در حالت باز می باشد مگر هنگام آبگیری اولیه یا راه اندازی و تست دیگ و احتیاج به عملکرد خاصی برای نگه داری ندارد.
عیب یابی و تعمیر: اگر از بین محور و قطعه روبند پکینگ (قطعه شماره 4) نشتی و عدم آببندی مشاهده شد به راحتی به سفت کردن مهره های روبند پکینگ (قطعه شماره 5) بطور همزمان و یکنواخت می توان از ادامه نشت جلوگیری کرد.
در صورت عدم آببندی، مهره های روبند پکینگ را باز نموده و با اضافه نمودن پکینگ تفلون قطعه شماره 6 (بصورت چهارگوش طنابی) و مجددا نصب و محکم کردن قطعه روبند پکینگ از نشتی جلوگیری نمائید.

فلنج

شکل و جدول ص 4
فلنج با ابعادی متفاوت از ابعاد نشان داده شده بالا نیز، در صورت درخواست ساخته می گرددو
IMPORTANT: It is essential that these valves must be installed in such a way that the valves head lifts vertically upward.
دو جدول ص4
Material: The body is cast iron to B.S 1452 Grade 220 –Max temp 220 ͦC.
Seating is of stainless steel, Disk is of bronze alloy.
Seat is secured in body by press-in.
Stem is stainless steel.
Gasket and packing are of non-asbestos material with excellent sealing properties.
All pressure-containing items are both air and hydrostatically tested.

فلنج

شکل جدول ص 5
فلنج با ابعادی متفاوت از ابعاد نشان داده شده بالا نیز، در صورت درخواست ساخته می گردد.
جدول و شکل ص5
IMPORTANT: It is essential that these valves must be installed in such a way that the valves head lifts vertically upward.
Material: The body is of cast steel to ASME (A216-WCB) –Max Temp 427 ̊C
Seat is secured in body press-in.
Steam is stainless steel.
Gasket and packing are of non-asbestos material with excellent sealing properties.
All pressure-containing items are both are both air and hydrostatically tested

 

شیرهای اطمینان تک و دوفنره SINGLE & DOUBLE SPRING SAFETY VALVES
شکل ص 6

عملکرد: این شیرها توصیه متعارف، برای بویلرها و دیگر منابع تحت فشار با فشار طراحی حداکثر 24bar(350psi) می باشد این شیرها برای تقلیل فشار مازاد تا خد فشار تنظیمی بویلر بکار میرود.
شیرهای اطمینان در دو نوع تک و دو نفره تولید می گردد و بسته به ظرفیت و فشار کاری بویلرها از طرف سازنده دیگ یکی از دو نوع مورد استفاده قرار می گیرد.
نوع طراحی شیر افزایش زیادی در توان کاهش فشار و تخلیه به وجود آورده که مشتری را قادر می سازد به نسبت گذسته از شیری با سایز پایینتر استفاده نماید.
هنگامی که فشار مخزن بالا می رود فشار بخار سوپاپ شیر را به بالا میراند ومقداری از بخار مخزن خارج می شود. بخار خروچی فشاری بر کل سطح سوپاپ وارد می آورد. سطح سوپاپ، جهت بخار خروجی را معکوس می نماید که این نیرویی مضاعف بر سطح سوپاپ وارد می کند که همراه با فشار بخار در فشار تنظیمی، سوپاپ را تا انتهای مسیر حرکت خود به بالا می راند. با تقلیل فشار (با خروج مقداری از بخار دیگ از طریق شیر اطمینان) تا حد فشار تنظیمی، فشار وارد بر سطح سوپاپ دیگر قادر به بالا نگه داشتن سوپاپ نمی باشد و سوپاپ به آرامی در جای خود قرار گرفته و مجددا آببندی می نماید.
شیرهای اطمینان از اجزای مهم سیستم کنترل دیگ های بخار و مخازن تحت فشار می باشند. انتخاب شیر اطمینان مناسب از نظر سایز و ظرفیت تقلیل فشار اضافی از نکات مهم در ایمنی کل سیستم می باشد
آببند پولیمری (Polymeric): قطعه شماره 1
از جنس PTFE بر روی شیرهای اطمینان نصب می شود برای کاربردهای مختلف تا دمای حداکثر 224 ̊C ، و با خصوصیات طراحی خود یک فشار تنظیمی پایدار و با ثبات را تضمین می نماید.
نیروی فنر بر سطح آببند فلز-فلز وارد می شود و سطح PTFE تنها به عنوان آببندی مضاعف و موثر به کار می رود. در مواقع نادری نیز که قطعه PTFE از بین برود، شیر کماکان با یک سطح آببند متعارف فلز-فلز عمل می کند.
اکر نیاز به تعویض قطعه PTFE باشد، بهتر است با نمایندگی دیگ بخار خود تماس بگیرید تا در جریان امر قرار گیرند تا با اعزام تیم متخصص بدون ایجاد وقفه در کارکرد شیر نسبت به سرویس اقدام شود.
آببند فلز روی Metal-to-Metal
از جنس آلیاژ ویژه بر روی شیرهای اطمینان فولادی نصب می شود برای کاربردهای مختلف تا دمای 345 ̊C و با خصوصیات طراحی خود یک فشار تنظیمی پایدار و با ثبات را تضمین می نماید.
تنظیم تخلیه: در این شیرها ساختاری تعبیه شده برای تنظیم و کنترل فرایند تخلیه شیر. تنظیم بوسیله یک رینگ شیاردار که بر روی بوش بدنه شیر تعبیه شده صورت می گیرد. این رینگ حرکت خروجی به سمت بالای سوپاپ را کنترل می نماید. تنظیم این رینگ در کارخانه سازنده شیر صورت می گیرد و در اکثر موارد نیازی به تنظیم مجدد نیست. برای تغییر تنظیم، دسترسی به رینگ بوسیله بازکردن یک پیچ (قطعه شماره 11) امکان پذیر است.
فشار تنظیمی: شیر به طور دقیق روی فشار مورد نیاز مشتری تنظیم شده و به طور هیرولیکی آزمایش می شود. این فشار در مورد بخار باید حداقل 5% بالاتر از فشار کاری دیگ یاشد.
مواد
بدنه از جنس چدن (فشار حداکثر 13bar و دمای حداکثر 220 ̊C ) – فولاد (فشار حداکثر 24bar و دمای حداکثر 345 ̊C) محور از جنس Stainless-Steel ، اجزای آببندی از جنس Stainless-Steel و آلیاژ.
نصب و راه اندازی
1-3: اطمینان از نصب صحیح روی محفظه فشار و لوله کشی تخلیه (اعم از طرح صحیح ، سایز لوله و طول) به همان اندازه ی انتخاب شیر امینان مناسب اهمیت دارد.
2-3: محل نصب شیر اطمینان باید به گونه ای باشد که شیر به طور عمودی قرار گرفته و مسیر بخار، مسیری کاملا یکنواخت و بدون هر گونه افت فشار باشد.
3-3: مجرای آب گذر (زیر فلنج خروجی) باید تا یک مکان مناسب لوله کشی شده و همواره تمیز نگه داشته شود.
4-3: هنکام نصب دقت شود واشرهای آببندی کل سطح فلنج را بپوشانند.
5-3: هنگام بستن فلنجها، مهره های اتصال به صورت دوبدو روبروی هم و به طور یکنواخت محکم گردند تا از تابیدگی و شکستگی فلنج جلوگیری گردد.
6-3: لوله کشی جهت تخلیه مواد، باید با مندرجات B.S.6759 و همچنین B.S.806 باشد. سیستم لوله کشی جهت تخلیه بخار خروجی شیر اطمینان باید به طور صحیح طراحی شود، در غیر اینصورت عملکرد شیر و به تبع آن ایمنی کل واحد ممکن است دچار اخلال گردد.
توجه داشته باشید که این وظیفه نصب کننده دیگ و سیستم لوله کشی است که از هدف اجرای لوله کشی آگاهی کامل داشته و از مطابقت طرح سیستم لوله کشی با آن اطمینان داشته باشد و همچنین اطمینان از اینکه سیستم لوله کشی کاملا مهار شده و هیچ گونه نیرو یا گشتار اضافی بر شیر وارد نمی آورد.
در واحدهایی که مواد اضافی خروجی به صورت مایع می باشد( مانند بویلرهای آب داغ)
باید یک مسیر پیوسته و یکنواخت و دارای شیب مناسب برای تخلیه مواد مهیا شود تا از تجمع مایع در مسیر جلوگیری گردد. قطر مجرای لوله تخلبه نباید از مجرای خروجی شیر اطمینان کمتر باشد و تا حد امکان باید کوتاه و مستقیم باشد.
اطلاعات جداول A, B,C برای انتخاب سایز مناسب لوله و حداکثر طول مجاز تنها برای تخلیه بخار اشباع تهیه شده است.
طول مجاز لوله شامل طول هر گونه وسیله اضافی نصب شده بر رویمسیر می باشد (صداگیرها- silencerو غیره ) همچنین طول معادل اتصالات لوله ها (زانوئی ها و….) مطابق جدول A باید به طول مجاز لوله اضافه شود.
اگر طول لوله محاسبه شدخ برای یک سایز لوله کشی از طول مجاز تجاوز کرد، محاسبه را باید برای سایزهای بالاتر لوله تکرار کرد.
جدول A ص9
برای مثال:
سیستم لوله کشی تخلیه یک شیر اطمینان دو فنره سایز 65mm(2 1/2 “) تنظیم شده در فشار 10barg به صورتی است که لوله 2 متر به طور عمودی بالا رفته، بعد از یک خم 90 درجه، به طول 5 متر افقی امتداد یافته و بعد از یک خم 45 دزجه ، بخار به آرامی تخلیه می گردد. با مراجعه به جداول A,B,C مشاهده می شود که برای سایز 65mm، تنظیم شده در فشار 10bar دو قطر لوله 150mm و 200mm لیست شده اند. با در نظر گرفتن قطر 150mm می بینیم که:
طول خم 90درجه = 4.5 m
طول خم 45 درجه = 2.4 m
طول لوله مستقیم = 7.0 m
بنابراین طول معادل لوله 13.9 m می باشد. این طول از طول مجاز داده شده در جدول (9m) بیشتر است پس غیر قابل قبول است.
با در نظر گرفتن قطر 200 mm می بینیم که :
طول خم 90 درجه = 6.0 m
طول خم 45 درجه = 3.2 m
طول لوله مستقیم = 7.0 m
طول معادل لوله 16.2 m می باشد. چون طول مجاز داده شده در جدول 133m است پس طول معادل بدست آمده، قابل قبول است.

جدول B ص10
جدول B. حداکثر طول مجاز لوله تخلیه برای شیرهای اطمینان دو فنره.
جدولC ص 11
جدولC . حدکثر طول مجاز لوله تخلیه برای شیرهای اطمینان تک فنره.
نگه داری
1-4: لازم است که شیر اطمینان به طور منظم و حداقل روزی 1 بار به صورت دستی عمل کند تا از عملکرد قطعات اطمینان حاصل شده و همچنین از رسوب گرفتگی قطعات جلوگیری شود و قطعاتی که باهم مرتبط هستند به راحتی عمل کنند. این عمل کافی است حداکثر به مدت 10 ثانیه انجام شود نه بیشتر. چون مدت زمان بیشتری به تفلون کف سوپاپ آسیب می رساند. به هیچ وجه از شیر اطمینان جهت تخلیه کامل بخار دیگ استفاده نگردد. جهت تخلیه کامل بخار دیگ لازم است از خروجی شیر اصلی بخار و یا شیر تخلیه ای که در مسیر مصرف بخار نصب می گردداستفاده شود.
2-4: هیچ وقت برای عمل کرد دستی شیرهای اطمینان دو فنره دو دستگیره را به صورت زیگزاگ در یکدیگر درگیر نکنید چون این کار باعث به هم خوردن توارن محور فنرها می شود.
3-4: تنظیم فشار عملکرد شیر اطمینان توسط پیچ تنظیم فنر (قطعه شماره 6) صورت می گیرد. این فشار در کارخانه سازنده تنظیم شده است. کل مکانیزم تنظیم توسط درپوش (قطعات شماره 7و8) و یک پیچ (قطعه شماره 9) و یک پین قفل کننده محافظت می شود تا از دسترسی افراد غیرمجاز به این مکانیزم جلوگیری گردد. در اکثر موارد فشار تنظیم شده در کارخانه برای عملکرد شیر روی دیگ کافی است. اگر هنگام کار نیاز به تنظیم وجود داشت اینکار با هماهنگی شرکت سازنده توسط نیروی متخصص انجام می پذیرد. فشار یاد شده بنابه درخواست سازنده دیگ با لحاظ کردن شرایط مصرف دیگ در کارخانه سازنده شیر ، تنظیم و تست می گردد.
عیب یابی و تعمیر
قطعات داخلی شیر اطمینان از مواد قابل اطمینان ساخته شده اند. با این حال لازم است فلنج فنر و فنر (قطعات شماره 3 و 4) و تفلون آببند (قطعه شماره 1) و سطح بوش داخل بدنه شیر به طور دوره ای (6 ماه یکبار) مورد بازرسی قرار گیرند تا از سلامت آنها اطمینان حاصل شود. در صورت وجود هر گونه اشکال با نمایندگی دیگ بخار خود تماس بگیرید.
برای شیرهای اطمینان 150 psi حداکثر فشار قابل تنظیم 160 psi و حداقل 120 psi مجاز می باشد در صورت نیاز به فشار پایین تر نیاز به تعویض فنر مخصوص و تعویض قطعه پیچ تنظیم فنر (شماره 6) می باشد که این کار توصیه می گردد که حتما در کارخانه سازنده شیر انجام گیرد و برای شیرهای اطمینان 300 psi فشار قابل تنظیم بین 310 psi حداکثر و حداقل 270 psi مجاز می باشد. در صورت نیاز به فشارهایی خارج از این محدوده ها نیاز به تعویض فنر و پیچ تنظیم فنر (قطعه شماره 6) می باشد که توصیه کی گردد این کار در کارخانه سازنده شیر انجام گیرد. با تعویض فنرهای مختلف شیرهای اطمینان در محدوده (1-24 bar)15-350 psi قابل تنظیم می باشند.
در صورت نشتی شیر اطمینان یا عدم عملکرد صحیح، موارد زیررا مورد بازدید قرار داده، گزارش آن را سریعا به کارخانه سازنده شیر ارسال نمائید تا توسط نمایندگان (تیم فنی متخصص) مأمور به این امر ، مورد بررسی و تعمیر قرار گیرد.
-بازرسی فنر جهت تست صحیح عملکرد آن، شکستگی و خوردگی فنر باعث تقلیل یا دفع فشار می شود.
-بازرسی سیت تفلون آببند ( قطعه شماره 1)
-بازرسی بوش بدنه از نظر خوردگی با رسوب (Seat ring قطعه شماره 2)

شیر اطمینان تک نفره (چدنی) HIGH LIFT SPRING LOADED SAFETY VALVES

Material:
The body is of cast iron (B.S 1452 Grade 220) – Max Temp 220 ̊C
Steam is of stainless steel.
Seating components is of stainless steel.
Seats are secured in body by press-in.
Polymeric sealing: PTFE.
All pressure-containing items are both air and hydrostatically tested.

شکل و دو جدول ص 13
N=NO.OF HOLES
O=DIA.OF HOLES
P=PCD OF CENTRES
NOTE: Flanges to other specifications in addition to than those shown above are available on request.
فلنج با ابعادی متفاوت از ابعاد نشان داده شده بالا نیز، در صورت درخواست ساخته می گردد.

شیر اطمینان تک فنره (فولادی) HIGH LIFT SPRING LOADED SAFETY VALVES
Material:
The body is of cast steel to ASME (A216-WCB) – Max Temp 345 ̊C
Seating components is of stainless steel.
Seats are secured in body by press-in.
Stem is of stainless steel.
Polymeric sealing:PTFE. Max Temp 224 ̊C.
All pressure-containing items are both air and hydrostatically tested.
شکل و جدول ص 14
N=NO.OF HOLES
O=DIA.OF HOLES
P=PCD OF CENTRES
NOTE: Flanges to other specifications in addition to than those shown above are available on request.
فلنج با ابعادی متفاوت از ابعاد نشان داده شده بالا نیز، در صورت درخواست ساخته می گردد.

شیر اطمینان دو فنره (چدنی) 150 psiHIGH LIFT SPRING LOADED SAFETY VALVES
سه شکل و یک جدول ص 15

NOTE: Flanges to other specifications in addition to than those shown above are available on request.
فلنج با ابعادی متفاوت از ابعاد نشان داده شده بالا نیز، در صورت درخواست ساخته می گردد.

Material:
The body is of cast iron (B.S 1452 Grade 220) – Max Temp 220 ̊C
Seating components is of stainless steel.
Seats are secured in body by press-in.
Polymeric sealing: PTFE.
All pressure-containing items are both air and hydrostatically tested.

شیر اطمینان دو فنره (فولادی) 300 psi HIGH LIFT SPRING LOADED SAFETY VALVES
سه شکل و یک جدول ص 16
NOTE: Flanges to other specifications in addition to than those shown above are available on request.
فلنج با ابعادی متفاوت از ابعاد نشان داده شده بالا نیز، در صورت درخواست ساخته می گردد

Material:
The body is of cast steel to ASME (A216-WCB) – Max Temp 345 ̊C
Seating components is of stainless steel.
Seats are secured in body by press-in.
Stem is of stainless steel.
Polymeric sealing:PTFE. Max Temp 224 ̊C.
All pressure-containing items are both air and hydrostatically tested.

شیر یک طرفه تغذیه آب 1”Check Feed Valve 1”
شکل ص 17

عملکرد
این شیر به صورت ترکیبی از دو شیر Globe stop valve و Check valve ساخته شده است. Check Valve شامل قطعات 1، 2، 3 و 4 می باشد. از ویژگی های طراحی این شیر امکان دسترسی به Check valve است که با باز کردن اتصالات شماره 5و6 صورت می گیرد. این شیر به عنوان شیر تغذیه آب پمپ به کار می رود. کارکرد این شیر به صورت یک طرفه بوده و از برگشت آب یا بخار به داخل پمپ جلوگیری می کند.

مواد
بدنه ها از جنس آلیاژ برنز ( حداکثر فشار 11 barg، در دمای بخار اشباع)
اجزاء آببندی از Stainless steel و آلیاژ ویژه
محور از آلیاژ مخصوص برای تحمل تنش و پیچش هایی که بر محور اعمال می شود.
پکینگ ها و واشرهای آببندی از مواد غیر آزبستی با خواص آببندی بالا

نصب
-این شیر بعد از پمپ و قبل از دیگ نصب می شود و همانطور که گفته شد کارکرد آن به صورت یک طرفه بوده و از برگشت آب یا بخار به داخل پمپ جلوگیری می کند.
-شیر در محل قرارگیری روی دیگ بایستی کاملا عمود به سطح تراز افقی نصب گردد.
-فاصله بین کف فلنج تا مرکز فلنج دیگر و همچنین عمود دو فلنج اتصالی باید رعایت شود تا شیر تحت تاثیر هیچ نیرو یا گشتاور اضافی قرار نگیرد.
-توصیه می شود بری جلوگیری از ورود اجرام خارجی به شیر تغذیه، قبل از پمپ از فیلتر آب با مش مناسب و از جنس Stainless Steel استفاده گردد.
– هنگام نصب دقت شود که واشرهای آببندی، کل سطح فلنجها را بپوشاند و به صورت یک تکه باشد واشرهایی که قبل از شیر تغذیه بکار می رود حتما سیمی باشند تا در اثر فشار خرد نشده و مابین نشیمنگاه seat و سوپاپ Check Valve قرار نگیرد. چون کوچکترین زائده ای در مرز آببندی شیر تغذیه باعث عدم آببندی شده و بخار و آب تحت فشار داخل به دیگ به داخل پمپ برگشت نموده و به پمپ خاموش آسیب می رساند.
هنگام بستن فلنج ها ، مهره ها را به صورت دوبه دو و مقابل هم ببندید و محکم کنید تا فلنج دچار تابیدگی نشود.
نگهداری
این شیر باید دائما در حالت کاملا باز باشد، که آب از پمپ به راحتی وارد دیگ شود. بعد از آبگیری و قطع پمپ نیز شیر Check valve از برگشت آب به پمپ جلوگیری می نماید.
اپراتور باید با کنترل حرارت لوله ارتباطی بین Check valve و پمپ ، از عدم برگشت آب و بخار به پمپ مطمئن گردد. این کار بلافاصله بعد از خاموش شدن پمپ باید صورت گیرد.
عیب یابی و تعمیر
-در صورت برگشت آب و بخار به داخل پمپ، سریعا بایستی قسمت stop valve شیر را بسته و از ورود بخار و آب به داخل Check valve و پمپ جلوگیری و سپس پیچ های قسمت Check valve (اتصالات شماره 5و6) را باز کرده و کاملا قسمت seat یا نشیمنگاه (2) و سوپاپ (3) را از هرگونه جرم، رسوب پاک کرده و مطمئن شوید که سطوح آببندی خراش یا خوردگی نداشته باشد، مجددا شیر Check valve را با استفاده از واشر آببندی جدید، مونتاژ می کنیم. سپس فلکه Stop valve را باز نموده و از صحت عملکرد شیر Check valve مطمئن شویم. دقت شود که بخار و آب داغ دیگ به قسمت زیر شیر و پمپ برگشت نشود.
-اگر از ین محور و روبند پکینگ (قطعات شماره 7و9) نشتی و عدم آببندی مشاهده شد می توان به راحتی با محکم کردن همزمان مهره های شماره 10 از آببندی کامل پکینگ مطمئن شد. اگر آببندی کامل نشد با اضافه کردن پکینگ تفلون (شماره 8) که به صورت چهارگوش طنابی می باشد می توان از آببندی کامل مطمئن شد.
اگر سطح آب در مخزن آب بالاتر از سطح آب دیگ است، هنگام خاموش بودن و عدم وجود فشار در دیگ فلکه شیر تغذیه را ببندید تا آب از مخزن به دیگ وارد نشده و لبریز نگردد.

شیر یک طرفه تغذیه آب برنزی CHECK FEED VALVE (BRONZE)
دو شکل ص 20

Material:
Body: Bronze alloy (Max 11 bar – Steam at saturation temp)
Seating components: Stainless steel and alloy.
Seats are screwed in body.
Stem: Brass.
Join and packings are of non-asbestos material.
All pressure-containing items are both air and hydrostatically tested.

NOTE: Flanges to other specifications in addition to than those shown above are available on request.
فلنج با ابعادی متفاوت از ابعاد نشان داده شده بالا نیز، در صورت درخواست ساخته می گردد
IMPORTANT: It is essential that these valves must be installed in such a way that the valves head lifts vertically upward.

شیر یک طرفه تغذیه آب Check feed valve

شکل ص 21

عملکرد
این شیر به صورت ترکیبی از دو شیر Globe stop valve و Check valve ساخته شده است. Check Valve شامل قطعات 1، 2و3 می باشد. از ویژگی های طراحی این شیر امکان دسترسی به Check valve است که با باز کردن اتصالات شماره 4و5 صورت می گیرد. نصب و نگه داری و عملکرد این شیر کاملا مشابه به شیر تغذیه یکطرفه برنزی می باشد. کارکرد این شیر به صورت یک طرفه بوده و از برگشت آب یا بخار به داخل پمپ جلوگیری می کند.

مواد
بدنه ها از جنس چدن و یا فولاد بسته به فشار کاری.
اجزاء آببندی از Stainless steel و آلیاژ ویژه
محور ازStainless Steel .
پکینگ ها و واشرهای آببندی از مواد غیر آزبستی با خواص آببندی بالا

نصب
-این شیر بعد از پمپ و قبل از دیگ نصب می شود و همانطور که گفته شد کارکرد آن به صورت یک طرفه بوده و از برگشت آب یا بخار به داخل پمپ جلوگیری می کند.
-شیر در محل قرارگیری روی دیگ بایستی کاملا عمود به سطح تراز افقی نصب گردد.
-فاصله بین کف فلنج تا مرکز فلنج دیگر و همچنین عمود دو فلنج اتصالی باید رعایت شود تا شیر تحت تاثیر هیچ نیرو یا گشتاور اضافی قرار نگیرد.
-توصیه می شود بری جلوگیری از ورود اجرام خارجی به شیر تغذیه، قبل از پمپ از فیلتر آب با مش مناسب و از جنس Stainless Steel استفاده گردد.
– هنگام نصب دقت شود که واشرهای آببندی، کل سطح فلنجها را بپوشاند و به صورت یک تکه باشد واشرهایی که قبل از شیر تغذیه بکار می رود حتما سیمی باشند تا در اثر فشار خرد نشده و مابین نشیمنگاه سیت و سوپاپ Check Valve قرار نگیرد. چون کوچکترین زائده ای در مرز آببندی شیر تغذیه باعث عدم آببندی شده و بخار و آب تحت فشار داخل به دیگ به داخل پمپ برگشت نموده و به پمپ خاموش آسیب می رساند.
هنگام بستن فلنج ها ، مهره ها را به صورت دوبه دو و مقابل هم ببندید و محکم کنید تا فلنج دچار تابیدگی نشود.
نگهداری
این شیر باید دائما در حالت کاملا باز باشد، که آب از پمپ به راحتی وارد دیگ شود. بعد از آبگیری و قطع پمپ نیز شیر Check valve از برگشت آب به پمپ جلوگیری می نماید.
اپراتور باید با کنترل حرارت لوله ارتباطی بین Check valve و پمپ ، از عدم برگشت آب و بخار به پمپ مطمئن گردد. این کار بلافاصله بعد از خاموش شدن پمپ باید صورت گیرد.
عیب یابی و تعمیر
-در صورت برگشت آب و بخار به داخل پمپ، سریعا بایستی قسمت stop valve شیر را بسته و از ورود بخار و آب به داخل Check valve و پمپ جلوگیری و سپس پیچ های قسمت Check valve (اتصالات شماره 4و5) را باز کرده و کاملا قسمت Seat یا نشیمنگاه (2) ودیسک یا سوپاپ (3) را از هرگونه جرم، رسوب پاک کرده و مطمئن شوید که سطوح آببندی خراش یا خوردگی نداشته باشد، مجددا شیر Check valve را با استفاده از واشر آببندی جدید، مونتاژ می کنیم. سپس فلکه Stop valve را باز نموده و از صحت عملکرد شیر Check valve مطمئن شویم. دقت شود که بخار و آب داغ دیگ به قسمت زیر شیر و پمپ برگشت نشود.
-اگر از ین محور و روبند پکینگ (قطعات شماره 7و9) نشتی و عدم آببندی مشاهده شد می توان به راحتی با محکم کردن همزمان مهره های شماره 10 از آببندی کامل پکینگ مطمئن شد.
اگر آببندی کامل نشد با اضافه کردن پکینگ تفلون (شماره 8) که به صورت چهارگوش طنابی می باشد می توان از آببندی کامل مطمئن شد.
اگر سطح آب در مخزن آب بالاتر از سطح آب دیگ است، هنگام خاموش بودن و عدم وجود فشار در دیگ فلکه شیر تغذیه را ببندید تا آب از مخزن به دیگ وارد نشده و لبریز نگردد.

شیر یک طرفه تغذیه آب (چدنی) Check feed valve (CAST IRON)

 

Material:
Body: Cast iron (B.S 1452 Grade 220) – Max Temp 220 ̊C
Seating components is of stainless steel and alloy.
Seats are secured in body by press-in.
Stem: Stainless steel.
Joints and gland packing are of non-asbestos material.
All pressure-containing items are both air and hydrostatically tested.
شکل ها و جدول ص 24

NOTE: Flanges to other specifications in addition to than those shown above are available on request.
فلنج با ابعادی متفاوت از ابعاد نشان داده شده بالا نیز، در صورت درخواست ساخته می گردد
IMPORTANT: It is essential that these valves must be installed in such a way that the valves head lifts vertically upward.

شیر یک طرفه تغذیه آب (فولادی) Check feed valve (CAST STEEL)
شکل ها و جدول ص 25

NOTE: Flanges to other specifications in addition to than those shown above are available on request.
فلنج با ابعادی متفاوت از ابعاد نشان داده شده بالا نیز، در صورت درخواست ساخته می گردد

Material:
Body: Cast steel (Cast-on-WCB) – Max Temp 427 ̊C
Seating components: stainless steel and alloy.
Seats are secured in body by press-in.
Stem: Stainless steel.
Joints and gland packing are of non-asbestos material.
All pressure-containing items are both air and hydrostatically tested.

IMPORTANT: It is essential that these valves must be installed in such a way that the valves head lifts vertically upward.

 

شیر کنترل 1/4”Control Valve 1/4”
شکل ص 26
عملکرد
این شیر بر سر راه Pressure Gauge دیگ قرار می گیرد و عملکرد آن به صورت سوزنی می باشد.
نصب هنگام نصب این شیر دقت شود که شیر تحت فشار یا کشش جانبی یا گشتاور اضافی قرار نگیرد.
نگه داری این شیر نیاز به مراقبت خاصی ندارد و دائما در حال باز می باشد مگر هنگام تست یا تعویض Pressure Gauge.
عیب یابی و تعمیر اگر با نشتی یا عدم آببندی از دور محور (قطعه شماره1) مواجه شدیم می توان با سفت کردن مهره روبند پکینگ (قطعه شماره2) از نشتی جلوگیری کرد و در غیر این صورت باید با اضافه کردن به تفلون پکینگ که در شکل با شماره 3 نشان داده شده، و مجددا محکم نمودن مهره روبند پکینگ از آببندی کامل برخوردار شد.

شیر کنترل 1/4”Control Valve 1/4”
شکلهای ص 28

Material:
Body: Brass.
Stem: Stainless steel.
Joints and gland packing are of non-asbestos material.
All pressure-containing items are both air and hydrostatically tested.

شیر تخلیه لینکی برنزی LINK TYPE BLOWDOWN VALVE (BRONZE)
شکلهای ص 29

عملکرد
این شیرها به عنوان شیر تخلیه درپایین ترین سطح مایع در قسمت انتهایی دیگ نصب شده و برای تخلیه و رسوب زدائی دیگ به کار می روند. این شیرها بر پایه طرح موفق شیرهای با سوپاپ های موازی شکل گرفته اند و بهترین انتخاب برای نصب بر روی بویلرهای ظرفیت پایین به عنوان شیر تخلیه می باشند از مزایای آن عملکرد موثر در یک دوره کاری حداکثر می باشند.
سوپاپ های این شیر به وسیله یک رابط برنزی به محور مرتبط می شوند. محور در یک محفظه پکینگ عمیق دوران می کند باز یا بسته شدن کامل شیر با ¼ دور اهرم عمل می نماید.
طرح بوش پکینگ به صورتی است که جداسازی اهرم تخلیه را غیر ممکن می سازد مگر هنگامی که شیر در حالت کاملا بسته باشد.
در صورت بروز هر گونه اشکال نیز فشار مایع دیگ بر روی سوپاپ خروجی شیر، آببندی کامل و عملکرد شیر را تا هنگام سرویس و تعمیر تضمین می نماید.
مواد
بدنه ها آلیاژ برنز (یا فولاد در صورت نیاز)
اجزاء آببندی (قطعات شماره 1و2) از آلیاژ ویژه
محور (قطعه شماره 3) از Stainless-steel
پکینگ ها از مواد غیر آزبستی با خواص آببندی بالا
نصب
قبل از نصب حتما از شست وشوی دیگ و عدم وجود مواد خارجی از قبیل گل سربازه ی جوش، براده آهن و غیره که در حین ساخت دیگ باقی می ماند، اطمینان حاصل شود در صورت امکان از مکنده های صنعتی (چاروبرقی ) استفاده گردد. مطمئن شوید که این مرحله به خوبی انجام گرفته است.
-واشر آببندی که بین فلنج های ارتباطی به کار می روند حتما به صورت یک تکه بوده و کل سطح فلنج ها را بپوشاند.
-محکم کردن پیچ ها و مهره های اتصال فلنج ها به صورتی باشد که مهره ها دو به دو و روبرو به هم، همزمان و به طور یکنواخت محکم گردند تا فلنج ها هیچ گونه تابیدگی نداشته باشند
-از هر گونه ضربه زدن به شیر جلوگیری شود.
-لوله ای که برای تخلیه به کار می رود هیچ گونه وزن یا گشتار اضافی به فلنج و بدنه شیر وارد نیاورده و آب خروجی به راحتی در مکان مناسب تخلیه گردد.
نگهداری
نگهداری شیرهای تخلیه از عوامل مهم عملکرد صحیح شیر می باشد.
شیر تخلیه نسبت به زمان فعال بودن دیگ حداقل هر 4 ساعت یکبار در حالت دیگ تحت فشار توسط اهرم تخلیه به مدت 15 ثانیه فعال شود تا رسوبات داخل دیگ تخلیه و از تجمع رسوباتجلوگیری گردد.
عیب یابی
در صورت مشاهده نشتی از کناره های شفت (زیردستگیره) می توان با محکم کردن مهرهای شماره 5 به طور هم زمان یکنواخت از نشتی جلوگیری کرد و در صورت عدم و رفع مشکل با باز کردن این مهره ها و اضافه نمودن پکینگ تفلون (قطعه شماره4) که به صورت 4گوش طنابی می باشد از ادامه نشت جلوگیری نمود.
اگر هنگام بستن اهرم تخلیه شیر با مشکل مواجه شدید از به کار بردن نیروی غیر متعارف یا اهرم جدا خودداری نمائید. در این حالتدر اکثر موارد وجود اجسام خارجی در شیر باعث مشکل شده است. در این موارد می توان با بازکردن مجدد اهرم تخلیه و سپس بستن آن به آرامی تا همان اندازه قبلی باعث رفع گرفتگی از شیر می شویم. در صورت عدم رفع مشکل پس از تخلیه آب دیگ، درپوش شماره 6 را باز می نمائیم. اجسام خارجی موجود در شیر را خارج می کنیم، قطعات سیت و سوپاپ را به وسیله ذره بین بازرسی می کنیم تا عاری از هر گونه خوردگی و خراش باشد در صورت سلامت قطعات ، شیر را مجددا مونتاژ می کنیم.

شیر تخلیه لینکی برنزی LINK TYPE BLOWDOWN VALVE (BRONZE)
شکلهای ص 32
Blow down valves are used to aid the removal of slug and unwanted material after cleaning. Sizes: 1” , 1 ¼ “ and 1 ½ “ as standard.

NOTE: Flanges to other specifications in addition to than those shown above are available on request.
فلنج با ابعادی متفاوت از ابعاد نشان داده شده بالا نیز، در صورت درخواست ساخته می گردد

Material and description:
The Body and linkblet are of Bronze alloy (Max 11 bar – Steam at saturation temp)
Spindle, of stainless steel.
Seating components: Stainless steel and alloy.
Seat secured in body by press-in.
Join and gland packings are of non-asbestos material.
The design of the locking gland renders it impossible to remove the box key except when the valve is in the closed position
All pressure-containing items are both air and hydrostatically tested.

 

شیر تخلیه بل فلنج های موازی Parallel slide blowdown valve
شکل ص 33

 

عملکرد

این شیر با سیستم چرخ دنده –رک (RACK-PINION) وسوپاپ های موازی عمل کرده و عملکرد آن تنها با نیم دور گردش اهرم تخلیه کامل می گردد. این شیر توصیه متعارف ، برای نصب روی دیگ های بخار به عنوان شیر تخلیه می باشد. محدودیت دوران PINION از وارد آمدن فشار بیش از حد به دندانه های RACK و PINION جلوگیری می کند.
طراحی این شیر به صورتی است که جداسازی اهرم تخلیه را غیر ممکن می سازد مگر هنگامی که شیر در حالت کاملا بسته باشد.
در صورت بروز هر گونه اشکال نیز فشار مایع دیگ بر روی سوپاپ خروجی شیر، آببندی کامل و عملکرد شیر را تا هنگام سرویس و تعمیر تضمین می نماید.
مواد
بدنه ها آلیاژ برنز (یا فولاد مطابق فشار کارکرد)
RACK و PINIONاز آلیاژ برنز.
اجزاء آببندی از آلیاژ ویژه
نصب
قبل از نصب حتما از شست وشوی دیگ و عدم وجود مواد خارجی از قبیل گل سربازه ی جوش، براده آهن و غیره که در حین ساخت دیگ باقی می ماند، اطمینان حاصل شود در صورت امکان از مکنده های صنعتی (چاروبرقی ) استفاده گردد. مطمئن شوید که این مرحله به خوبی انجام گرفته است.
-واشر آببندی که بین فلنج های ارتباطی به کار می روند حتما به صورت یک تکه بوده و کل سطح فلنج ها را بپوشاند.
-محکم کردن پیچ ها و مهره های اتصال فلنج ها به صورتی باشد که مهره ها دو به دو و روبرو به هم، همزمان و به طور یکنواخت محکم گردند تا فلنج ها هیچ گونه تابیدگی نداشته باشند
-از هر گونه ضربه زدن به شیر جلوگیری شود.
-لوله ای که برای تخلیه به کار می رود هیچ گونه وزن یا گشتار اضافی به فلنج و بدنه شیر وارد نیاورده و آب خروجی به راحتی در مکان مناسب تخلیه گردد.
نگهداری
نگهداری شیرهای تخلیه از عوامل مهم عملکرد صحیح شیر می باشد.
شیر تخلیه نسبت به زمان فعال بودن دیگ حداقل هر 4 ساعت یکبار در حالت دیگ تحت فشار توسط اهرم تخلیه به مدت 15 ثانیه فعال شود تا رسوبات داخل دیگ تخلیه و از تجمع رسوباتجلوگیری گردد.
عیب یابی و تعمیر
در صورت مشاهده نشتی از کناره های شفت (زیردستگیره) می توان با محکم کردن مهرهای شماره 4به طور هم زمان یکنواخت از نشتی جلوگیری کرد و در صورت عدم و رفع مشکل با باز کردن این مهره ها و اضافه نمودن پکینگ تفلون که به صورت 4گوش طنابی می باشد از ادامه نشت جلوگیری نمود.
اگر هنگام بستن اهرم تخلیه شیر با مشکل مواجه شدید از به کار بردن نیروی غیر متعارف یا اهرم جدا خودداری نمائید. در این حالتدر اکثر موارد وجود اجسام خارجی در شیر باعث مشکل شده است. در این موارد می توان با بازکردن مجدد اهرم تخلیه و سپس بستن آن به آرامی تا همان اندازه قبلی باعث رفع گرفتگی از شیر می شویم. در صورت عدم رفع مشکل پس از تخلیه آب دیگ، با باز کردن مهر های شماره 3 قسمت بالای شیر را از بدنه جدا می کنیم و بعد از رفع گرفتگی و بازدید اجزای آببندی (قطعات شماره 1و2) از نظر سلامت قطعات و عدم وجود خراش یا خوردگی های احتمالی و یا رس.ب گرفتگی، مجددا قسمت بالای شیر را با استفاده از واشر آببندی جدید مونتاژ می نماییم.
جداول ص 35

 

شیر تخلیه( برنزی)PARALLEL SLIDE BLOWDOWN VALVE (BRONZE)
شکلهای ص 36
This size is an special product.
NOTE: Flanges to other specifications in addition to than those shown above are available on request.
فلنج با ابعادی متفاوت از ابعاد نشان داده شده بالا نیز، در صورت درخواست ساخته می گردد

Material and description:
The Body andcover are of Bronze alloy.
Seating components are of alloy.
Seats are secured in body by press-in.
The rack and pinion are bronze.
Join and gland packings are of non-asbestos material.
A guard is incorporated on the gland to prevent removal of the box key unless the valve is in the closed position
All pressure-containing items are both air and hydrostatically tested.

 

شیر تخلیه فولادی 300psiPARALLEL SLIDE BLOWDOWN VALVE (STEEL)
شکلهای ص37
NOTE: Flanges to other specifications in addition to than those shown above are available on request.
فلنج با ابعادی متفاوت از ابعاد نشان داده شده بالا نیز، در صورت درخواست ساخته می گردد

Material and description:
The Body and cover are of cast steel to ASME (A216-WCB)
Seating components are of alloy.
Seats are secured in body by press-in.
The rack and pinion are bronze.
Join and gland packings are of non-asbestos material.
A guard is incorporated on the gland to prevent removal of the box key unless the valve is in the closed position
All pressure-containing items are both air and hydrostatically tested.

شیر اصلی بخار (برنزی) 3/8 “Globe stop valve 3/8” (BRONZE)
شکل ص 38
عملکرد
این شیر با داشتن طرح ساده و ساختمان محکم از عملکردی قابل اعتماد در دوره های طولانی کار برخوردار است وبه منظور قطع و وصل یا تنظیم جریان در صنایع مختلف به کار می رود.
در دیگ های بخار از این شیر به عنوان شیر اصلی بر سر راه Pressure switch استفاده می شود.
بوش بدنه شیر (قطعه شماره 2- Seat ring) توسط رزوه به بدنه متصل شده است.
محفظه پکینگ شیر به نسبت بزرگ و عمیق بوده و بنابراین به طور کامل از نشتی دور محور و محفظه پکینگ جلوگیری می گردد.
مواد
بدنه (قطعه شماره1) از آلیاژ برنز (حداکثر فشار 24 barg ، در دمای بخار اشباع).
اجزای آببندی (Seat قطعه شماره 2) و (Disk قطعه شماره 3) از Stainless steel.
محور (قطعه شماره 6) از آلیاژ مخصوص برای تحمل تنش ها و پیچش هایی که بر محور اعمال می شود.
آزمایش و کنترل
سطوح آببندی مخروطی از نوع فلز-فلز به دقت توسط گیج های مخصوص ماشینکاری شده و کنترل می گردد، بنابراین شیر بدون نیاز به اعمال فشار بسته شده و به طور کامل آببندی می نماید.
کلیه قطعاتی که در معرض فشار قرار دارند هم با استفاده از هوا و هم به صورت هیدرواستاتیکی آزمایش می شوند. همچنین آببندی کامل و عدم نشتی شیر و عملکرد آن کنترل می گردد.
نصب و نگهداری
این شیر بر روی مسیر ارتباطی دیگ به Pressure switch نصب می گردد و بدیهی است که همواره در حالت باز می باشد مگر هنگامی که Pressure switch یا لوله های ارتباطی نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند.
به علت باز بودن دایمی شیر و عملکرد متعارف آن در مورد نگهداری شیر نکته خاصی وجود ندارد.
عیب یابی و تعمیر
همان گونه که پیشتر توضیح داده شد امکان نشتی از دور محور بسیار ضعیف می باشد. در صورت مواجهه با این امر به راحتی با محکم کردن مهره روبند پکینگ (قطعه شماره 5) یا اضافه کردن مقداری تفلون (قطعه شماره 4) که بصورت 4گوش طنابی است و سپس محکم کردن مهره روبند پکینگ می توان از آببندی کامل اطمینان یافت.
هنگام سرویس شیر بوش بدنه (Seat ring) به راحتی از بدنه بیرون می آید (به دلیل وجود اتصال رزوه ای) برای اجتناب از هر گونه آسیب احتمالی از اعمال فشار بر قطعه خودداری نمایید.
هنکام مونتاژ مجدد قطعات،اجزای آببندی (Disk, Seat) را از جهت وجود خوردگی یا خراش های احتمای بازدید نمایید و از سلامت قطعات اطمینان حاصل نمایید.
BRONZE GLOBE STOP VALVE
شکل ص 40

Material:
Body: Bronze (Max 24 bar- Steam at saturation temp)
Seating components: Stainless steel.
Stem: Brass.
Joints and gland packing are of non-asbestos material.
All pressure-containing items are both air and hydrostatically tested.
شیر هوا شکل 1 و شیر هوا شکل 2 (برنزی) Air& Tester valves (Bronze)
شکلها ص 41

عملکرد
این شیرها از ساختمانی کاملا مشابه برخوردارند و با داشتن طرح ساده و ساختمان محکم از عملکردی قابل اعتماد در دوره های طولانی کاربرخوردارند.
این شیر به صورت شکل 1 با خروجی مسدود شده با درپوش (قطعه شماره7) به عنوان شیر هواگیری استفاده می شود و همچنین با بستن یک رابط ( قطعه شماره 8) و یک زانویی (قطعه شماره 9) به صورت شکل 2 از این شیر می توان به عنوان شیر آزمایش برای نمونه برداری آب دیگ جهت سنجی بر روی دیگ های بخار استفاده نمود.
سطوح آببندی مخروطی از نوع فلز-فلز به دقت توسط گیج های مخصوص ماشینکاری شده و کنترل می گردد، بنابراین شیر بدون نیاز به اعمال فشار بسته شده و به طور کامل آببندی می نماید.
بوش بدنه شیر (قطعه شماره 2- Seat ring) توسط رزوه به بدنه متصل شده است.
محفظه پکینگ شیر به نسبت بزرگ و عمیق بوده و بنابراین به طور کامل از نشتی دور محور و محفظه پکینگ جلوگیری می گردد.
مواد
بدنه (قطعه شماره1) از آلیاژ برنز (حداکثر فشار 24 barg ، در دمای بخار اشباع).
اجزای آببندی (Seat قطعه شماره 2) و (Disk قطعه شماره 3) از Stainless steel.
محور (قطعه شماره 6) از آلیاژ مخصوص برای تحمل تنش ها و پیچش هایی که بر محور اعمال می شود.
نصب و نگهداری
1-3: هنگام نصب شیرهای آزمایش و هوا دقت شود که واشرهای آببندی فلنج های ارتباطی کل سطح فلنج را بپوشانند و همچنین هنکام بستن مهره فلنجها این مهره ها به صورت دوبدو و روبروی هم محکم شوند تا فلنجها دچار هیچگونه تابیدگی نگردند.
شیر آزمایش و شیر هوا همواره در حالت بسته می باشند. شیر آزمایش تنها هنگام نمونه برداری آب دیگ باز می شود برای این کار فشار دیگ را پایین آورده، فلکه شیر را باز نموده و از آب خروجی نمونه برداری نمایید. شیر هوا نیز تنها در هنگام آبگیری اولیه دیگ برای تخلیه هوای دیگ به کار می رود. برای این کار درپوش شماره 7 را باز نمائید و فلکه شیر را باز نموده و پس از هواگیری دیگ فلکه را بسته و درپوش را مجددا در جای خود محکم نمائید.
2-3: به علت عملکرد متعارف این شیرها در مورد نگهداری آنها نکته خاصی وجود ندارد.
آزمایش و کنترل
سطوح آببندی مخروطی از نوع فلز-فلز به دقت توسط گیج های مخصوص ماشینکاری شده و کنترل می گردد، بنابراین شیر بدون نیاز به اعمال فشار بسته شده و به طور کامل آببندی می نماید.
کلیه قطعاتی که در معرض فشار قرار دارند هم با استفاده از هوا و هم به صورت هیدرواستاتیکی آزمایش می شوند. همچنین آببندی کامل و عدم نشتی شیر و عملکرد آن کنترل می گردد.
عیب یابی و تعمیر
همان گونه که پیشتر توضیح داده شد امکان نشتی از دور محور بسیار ضعیف می باشد. در صورت مواجهه با این امر به راحتی با محکم کردن مهره روبند پکینگ (قطعه شماره 5) یا اضافه کردن مقداری تفلون (قطعه شماره 4) که بصورت 4گوش طنابی است و سپس محکم کردن مهره روبند پکینگ می توان از آببندی کامل اطمینان یافت.
هنگام سرویس شیر بوش بدنه (Seat ring) به راحتی از بدنه بیرون می آید (به دلیل وجود اتصال رزوه ای) برای اجتناب از هر گونه آسیب احتمالی از اعمال فشار بر قطعه خودداری نمایید.
هنکام مونتاژ مجدد قطعات،اجزای آببندی (Disk, Seat) را از جهت وجود خوردگی یا خراش های احتمای بازدید نمایید و از سلامت قطعات اطمینان حاصل نمایید.

 

AIR & TESTER VALVES size ½” (15mm nominal)

This valve can be supplied as an air valve (for salinometry) with elbow removed and outlet tapped 3/8” Rp and plugged. (Figure2)
These valves are available with inlet flange diameter 95 mm or 115mm on request

 

Material:
Body: Bronze (Max 24 bar- Steam at saturation temp)
Seating components: Stainless steel.
This seat is screwed in body and can be easily taken out, if necessary.
Stem: Brass.
Joints and gland packing are of non-asbestos material.
All pressure-containing items are both air and hydrostatically tested.

شیر تخلیه مرحله ای (زیر کنترل سطح آب) Sequencing blowdown valve1
شکل ص45
شیر تخلیه مرحله ای Sequencing blowdown valve
شکل ص46
چدنی 150 psi(Cast iron)
فولادی 300 psi(Cast steel)
کانمتال 300 psi(Gunmetal)

اتصالات این شیر به صورت فلنجی و مجرای تخلیه آن به صورت ½” رزوه ای می باشد. این شیر به صورتی طراحی شده است که به عنوان شیری برای آببندی و همچنین شیر تخلیه ای به صورت مرحله ای عمل می کند. مراحل تخلیه شیر امکان پاکسازی مسیر ورودی آب (به پایین لول کنترل) مسیر ورودی بخار (به بالای لول کنترل) و همچنین محفظه شناور لول کنترل را به وجود می آورد. تخلیه این ارتباطات به صورت جداگانه در مراحل مشخص عملکرد شیر صورت می گیرد. حدود مراحل عملکرد شیر توسط نوارهائی بر روی بدنه شیر مشخص شده اند.

عملکرد
در حالت نرمال عملکرد شیر مطابق شکل دستگیره شیر تا آخر خلاف جهت عقربه های ساعت باز می شود. آببندی توسط Disk (قطعه شماره 2)و Backseat (قطعه شماره 3) صورت می گیردو
با چرخش دستگیره به میزان دو تا سه دور مجرای ورودی بخار و آب (از بالا و پایین کنترل سطح آب) با خروجی تخلیه مرتبط می گردند. وقتی که عملکرد شیر آغاز می شود یک مکانیزم ضامن مانع بازگشت دستگیره شیر به حالت کارکرد نرمال می شود مگر اینکه مراحل عملکرد شیر به صورت زیر تا آخر اجرا شود.
با ادامه چرخش دستگیره (موافق عقربه های ساعت) تا حد عملکرد میانی شیر _مطابق شکل_ پاکسازی مجرای ورودی آب صورت می گیرد شیر باید 15 ثانیه در این حالت باقی بماند.
با ادامه چرخش شیر مجرای ورود آب به طور کامل توسط Disk (قطعه شماره 2) و Seat (قطعه شماره 1) آببندی شده و پاکسازی مجرای بخار و محفظه شناور صورت می گیرد. شیر باید حدود 10 ثانیه در این حالت باقی باشد.
تنها بعد از کامل شدن مرحله چهارم شیر می تواند با گردش (مخالف عقربه های ساعت) به حالت عملکرد نرمال بازگردد در طی فرآیند باز و بسته شدن کامل شیر هر مرحله از عملکرد شیر دو بار صورت می گیرد. سیستم ضامن دستگیره بعد از گردش دستگیره به میزان نیم دور به کار می افتد، و این امکان برگشت دستگیره به حالت نرمال در مواقع اضطراری را در ابتدای حرکت چرخشی دستگیره به وجود می آورد.
شکلهای ص 47

مواد
بدنه شیر از جنس چدن (حداکثر تا 13barg) یل آلیاژ گان متال برنز (حداکثر تا 21barg) محور (قطعه شماره 5) Stainless Steel- اجزای آببندی از Stainless steel و آلیاژ ویژه.
نصب
1-3این شیر باید به گونه ای نصب شود که بعد از نصب لول کنترل بر روی آن لول کنترل در حالت کاملا عمودی قرار گیرد.
2-3 واشرهای آببندی باید به صورت یک تکه باشند و تمام سطح فلنج را بپوشانند.
3-3 مهره هایی که برای بستن فلنج ها به کار می روندباید به صورت دو به دو روبرو به هم و به صورت یکنواخت محکم گردند تا از هر گونه تابیدگی یا شکستگی فلنج ها جلوگیری شود.
4-3 لوله تخلیه نباید هیچ گونه وزن یا گشتاور اضافی بر شیر وارد کند و باید به گونه ای طراحی و نصب شود که عمل تخلیه شیر به راحتی و بدون تجمع مایع در مسیر صورت پذیرد.
شکل ص 47
نگهداری
نسبت به زمان فعال بودن دیگ برای سلامت شیر و لول کنترل لازم است روزانه حداقل یکبار و در صورت کار شیفتی در ابتدای هر شیفت کاری زیرموبری عمل کند بدین صورت که یکبار شیر را کاملا بسته و مجددا باز می نماییم تا داخل محفظه شناور و مسیر شیر زیرموبری کاملا عاری از رسوبات گردد.
عیب یابی و تعمیر
اگر از دور شفت (قطعه شماره 5) نشتی یا عدم آببندی مشاهده شد به راحتی با محکم کردن همزمان و یکنواخت مهره های شماره 6 می توان از ادامه نشت جلوگیری کرد و در صورت ادامه با اضافه کردن مقداری پکینگ تفلون که در شکل با شماره 4 نشان داده شده و به صورت چهرگوش طنابی می باشد می توان آببندی صددرصد را بدست آورد.
هنگام مونتاژ مجدد شیر بعد از هر سرویس و تعمیر، واشرهای آببندی باید به صورت قطعات یدکی تعویض گردند هنگام سرویس حتما سیتها و سوپاپ های آببندی قطعات (1و2و3) از نظر وجود خراش و خوردگی مورد بازدید قرار گیرند و در صورت سلامت دستگاه مجددا مونتاژ گردد.

اخطار
آب مورد استفاده برای مصرف دیگ های بخار بایستی از نظر املاح در حد استاندارد باشد در صورت عدم استفاده به موقع و برنامه ریزی شده از شیر تخلیه مرحله ای که قبلا توضیح داده شد، مسیرهای ارتباطی آب و بخار به لول کنترلرها ( کنترل کننده های سطح آب) و همچنین مسیر عبور میل شناور و اهنربای اصلی در اثر رسوب املاح مسدود شده و باعث عدم عملکرد صحیح لول کنترل و در نتیجه پایین آمدن سطح آب و وارد آمدن خسارات عمد وگاه سوختن دیگ می گردد.

SEQUENCING-BLOWDOWN VALVE
شکل ص 49
One valve to provide separate blowdown of: Control Chamber steam connection water connection
Blowdown by predetermined sequence
Back seating ensures packings are not subjected to continuous pressure.
NOTE: Flanges to other specifications in addition to than those shown above are available on request.
فلنج با ابعادی متفاوت از ابعاد نشان داده شده بالا نیز، در صورت درخواست ساخته می گردد
Material:
The Body and stuffingbox: Cast iron B.S.1452 grade 220-Max temp 220 ̊C.
Seating components: Stainless steel.
Stem: Stainless steel.
Joints and gland packing are of non-asbestos material with excellent sealing properties.
All pressure-containing items are both air and hydrostatically tested.

نمایشگر سطخ مایع (آبنما) Absolute liquid level Gauge
شکل ص 50
شکل ص51

عملکرد
آب نماها بر روی مخازن تحت فشار، منابع و غیره در بسیاری از صنایع و برای مایعات مختلف نصب شده و به عنوان نمایشگر سطح مورد استفاده قرار می گیرند.
آبنماها از 4قسمت تشکیل یافته اند:
آبنمای ساده یا فوقانی که مجرای عبور و کنترل کننده بخار دیگ به قسمت شیشه آبنما است.
آبنما مرکب یا تحتانی که رابط و کنترل کننده ورود آب دیگ به قسمت شیشه آبنما است.
در قسمت پایین آبنمای مرکب شیر تخلیه آن نصب می شود که وظیفه آن تخلیه آب و بخار داخل شیشه آبنما و همچنین پاکسازی مسیرهای ارتباطی آب و بخار در آبنما می باشد.
شیشه آبنما که نشانگر سطح مایه به اپراتور دیگ است و ملحقات حفاظت از شیشه آبنما که در انواع مختلف طراحی و ساخته می شود.
از هر مجموعه آبنما دو عدد در کنار هم بر روی دیگ نصب می گردد و برای سهولت دسترسی و عملکرد در دو نوع ساخته می گردد که در یکی از آنها دستگیره ها در سمت راست و در دیگری در سمت چپ قرار گرفته است که با عنوان آبنمای چپ و راست شناخته می گردند. طرح بدنه بالا و پایین به گونه ای است که قابل تبدیل به چپ یا راست می باشند..

مواد
هنگام نصب دقت گردد که موقعیت دستگیره ها به درستی قرار گرفته باشند. قسمت بدنه تخلیه آبنماهای مرکب باید با اتصالات لازم به مکان مناسبی جهت تخلیه مرتبط گردند بدین صورت که لوله خروجی هر دو بدنه تخلیه (در دو مجموعه چپ و راست) با هم یکی شده و به مکان مناسب مرتبط می گردد.
دو فلنج اتصال بالا و پایین مجموعه آبنما باید حتما و به طور کامل در یک راستا قرار داشته باشند در غیر این صورت هنگام مونتاژ شیشه آبنما، شیشه دچار شکستگی خواهد شد.
واشرهای آببندی باید به صورت یک تکه باشند و تمام سطح فلنج را بپوشانند.
مهره هایی که برای بستن فلنج ها به کار می روندباید به صورت دو به دو روبرو به هم و به صورت یکنواخت محکم گردند تا از هر گونه تابیدگی یا شکستگی فلنج ها جلوگیری شود.
نگهداری
شیرهای آبنما جهت دیدن سطح اب دیگ بوده و لازم است که در تمیز بودن شیشه حفاظ آبنما و لوله شیشه ای آبنما دقت شود.
نسبت به زمان فعال بودن دیگ لازم است حداقل هر 4 ساعت یکبار، ابتدا محور شیر ورودی آب را بسته و سپس شیر تخلیه را برای مدت 30-15 ثانیه باز می نماییم تا مسیر عبور بخار و همچنین شیشه آبنما از رسوبات پاک گردد . سپس محور شیر ورودی بخار بالا را بسته و محور ورودی آب به شیر را باز کرده و در همان حالت باز بودن شیر تخلیه این مسیر نیز از رسوبات پاک گردد.
عیب یابی و تعمیر
مواردی که شیرهای آبنما دچار مشکل می شوند به شرح زیر می باشد:
-مسدود شدن ورودی بخار به آبنمای ساده که باعث بالا رفتن آب در شیشه آبنما بخاطر نداشتن فشاراز بالا می باشد. در این مورد ابتدا بعد از کاهش فشار دیگ، دستگیره شیر ساده را در حالت بسته قرار می دهیم درپوش M12 (قطعه شماره 2) را باز می کنیم سپس دستگیره شیر را باز کرده به گونه ای که رو به روی آن قرار نگرفته باشیم در این مورد از یک میلگرد قطر 3 mm با حداقل طول 30 تا 40 cm حهت بازکردن مجاری بخار استفاده می کنیم به طوری که قسمتی از میلگرد را خم کرده و شبیه دسته آچار طوری که باز در مقابل سوراخ خروجی قرار نگرفته باشیم میله را چندبار می چرخانیم و بیرون می کشم می بینیم که هوای خروجی چند برابر می شود مجددا دستگیره شیر را بسته و درپوش M12 ر با واشر مسی می بندیم.
-مسدود شدن ورودی اب به آبنمای مرکب که باعث جاری نشدن آب در داخل لوله شیشه ای می شود. در این موارد تکرار مراحل قسمت 1را برای آبنمای مرکب انجام می دهیم تخلیه آبنما هم به همین ترتیب .
-مشکل دیگر شیرهای آبنما که در اثر سختی آب و سرد و گرم شدن و خاموش و روشن کردن دیگ پس از پایان کار هفتگی به وجود می آید مشکل از آببندی خارج شدن سیت لاستیکی لوله شیشه ای آبنما می باشد که تا حدودی با سفت کردن مهره روبند نشتی آن گرفته می شود در غیر اینصورت قطعه لاستیکی باید تعویض گردد.
در صورت نشتی از دور محور هر یک از شیرها و یا بدنه تخلیه لازم است که مهره stop محور (قطعه شماره 4) شیر پابت نگه داشته شده و فقط مهره شماره 3 که زیر دستگیره شیر قرار دارد محکم و از نشتی جلوگیری شود. در صورت عدم آببندی لازم است که بوش تفلون هر کدام اغز شیرها (قطعه شماره 1) تعویض شود که این کار نیز توسط فرد متخصص برای اولین بار تعویض و به اپراتور دیگ روش مورد نطر آموزش داده می شود.
مواد
بدنه پایین و بالای آبنما از جنس برنز و گانمتال برنز بوده و از طرح و ساختمان فشرده ای برخوردارند مسیر عبور بخار و آب در آنها یکنواخت بوده و یک درپوش روی هر یک نصب شده است ( قطعه شماره 2) که دسترسی به داخل را فراهم می آورد. طرح بدنه ها به گونه ای است که به راحتی در شرایط تحت فشار دیگ، بازو بسته می گردند و بنابراین همواره سطح مایع داخل دیگ به طور صحیح در شیشه آبنما قابل مشاهده است. با تعبیه شدن یک عدد توپ فولادی کوچک در هر بدنه در صورت شکسته شدن شیشه آبنما ، (به هر دلیل) مسیر عبور آب و بخار به طور اتوماتیک در هر دو بدنه مسدود می گردد و تنها روزنه بسیار کوچکی در قسمت ورودی بخار باقی می ماند که با خروج بخار از آن صدای بخار مانند سوت اخطار اپراتور دیگ را متوجه جریان می کند. قسمت حفاظ شیشه آبنما از سه عدد شیشه تشکیل شده استکه در اطراف شیشه آبنما قرار می گیرد و از بالا به پایین در دو قاب برنزی قرار گرفته و محکم می گردند.جابجائی این شیشه ها برای تمیز نمودن لوله شیشه ای آبنما به راحتی صورت می گیرد.
محور آبنما نیز از جنس Stainless steel می باشد.

نمایشگر سطح مایع (آبنما) 150psi ABSOLUTE LIQUID LEVEL GAUGE
شکل ص 54
جدول های ص 55

نمایشگر سطح مایع (آبنما) 300psi ABSOLUTE LIQUID LEVEL GAUGE
شکل ص 56

LIQUD LEVEL CONTROLER SINGLE & DOUBLE SWITCH
شکل ص 57

 

عملکرد
کنترل کننده های سطح آب از نوع آهنربائی نوع بسیار متداول کنترل کننده های سطح آب دیگ های بخار می باشند. سوئیچ های آهنربایی این کنترل کننده ها به گونه ای طراحی شده اند که کلیه کنترل های لازم برای خاموش و روشن کردن پمپ تغذیه آب دیگ، خاموش کردن مشعل و اخطار حدود بالا و پایین سطح آب دیگ و یا ترکیبی از اینها را به طور اتوماتیک انجام دهند.
یک آهنربای دائمی (آهنربای اولیه) در میان یک لوله غیرمغناطیسی فولادی به انتهای میله شناور نصب شده است و با بالا و پایین رفتن شناور بر آهنربای سوئیچ ها (آهنربای ثانویه) اثر می گذلرد. در سوئیچ ها، کنتاکتها که به صورت الاکلنگی عمل می کنند در اثر حرکت آهنربا جابجا شده و اتصالات الکتریکی لازم را قطع یا وصل می نمایند.
دامنه عملکرد هر سوئیچ در حدود 25 MM می باشد. در صورت نیاز به دامنه بیش از 25 MM باید از دستگاهی با دو آهنربا استفاده کرد. این دستگاه ها در دو نوع تک و سوئیچ ساخته می شوند که روی هر دیگ از هر نمونه یک عدد ( یک کنترل سطح تک سوئیچ و یک عدد دو سوئیچ) برای مقاصد مختلف نصب و مورد استفاده قرار می گیرد. در نمونه های دو سوئیچ حداقل اختلاف سطح آب عملکرد سوئیچ ها،33 MM می باشد. (هنگامی که مراکز، دو سوئچ 8 MM از یکدیگر فاصله دارند).
سوئیچ ها نباید مستقیما برای استارت موتور به کار روند. اتصالات باید بطور سری با سیم ها مدار رله، سولنوئید ولوها و اتصالات استارتر سیم کشی شده و به طور مجزا فیوزگذاری گردند.
نصب
کنترل کننده های سطح در دو نوع طراحی و ساخته می شوند یک نوع فلنجی (نصب مستقیم) و دیگری همراه با محفظه شناور. در مدل های دارای محفظه شناور، دستگاه مانند شکل زیر دیگ نصب می شود(توصیه می گردد که نصب همواره بر روی یک شیر تخلیه مرحله ای صورت پذیرد). انواع فلنجی این دستگاه ها از همان کارآئی مدل محفظه دار برخوردار است و به جز محفظه شناور از همان قطعات تشکیل شده است. برای نصب مدل های فلنجی باید لوله ای که یک سر آن به صورت فلنجی می باشد به عنوان راهنما و محافظ شناور بر روی دیگ نصب شده باشد- به صورت ثابت یا قابل جدا شدن- این مدل ها به وسیله فلنج روی لوله یاد شده نصب می شوند.
علامت نشانگر روی محفظه شناور (Chamber) نشان دهنده حد پایین عملکرد سوئیچ ها می باشد. توصیه می شود نصب کنترل کننده سطح آب در کنار آبنماها به گونه ای صورت بگیرد که در حین تنظیم فواصل سوئیچ ها و در حداقل و حداکثر میزان سطح آب و عملکرد سوئیچ ها، سطح اب در آبنماها به راحتی قابل مشاهده باشد.
نصب فلنج جانبی و تحتانی باید به گونه ای صصورت بگیرد که لول کنترل در راستای کملا عمود قرار داشته باشد تا علاوه بر صحیح بودن سطح آب داخل محفظه شناور ، آهنربای اصلی و شناور در راستای عمودی قرار داشته و با دیوراه محفظه خود اصطکاک نداشته و بتوانند به راحتی حرکت کنند.
-واشرهایی که برای آببندی فلنج های اتصال بکار میروند باید تکه بوده و کل سطح فلنجها را بپوشانند.
-پس از نصب لول کنترلها روی شیر تخلیه مرحله ای کلاهک اصلی روی لول-کنترل را برداشته و اتصالات الکتریکی لازم بین سیم های لول کنترل و تابلو برق دیگ را برقرار می نمائیم. بعد شیر تخلیه مرحله ای را باز و بسته می کنیم تا از عملکرد سوئیچ ها در حد بالا و پایین سطح آب مطمئن شویم. سپس کلاهک را مجددا در جای خود نصب می کنیم تا از ورود بخار به محفظه سوئیچ ها جلوگیری کند.
داخل سوئیچ ها آهنربای قوی نصب شده است. ذرات آهنی و براده ها ممکن است جذب این آهنرباها شوند، همیشه قبل از نصب و راه اندازی و هنگام سرویس دوره ای ، آهنربای سوئیچ ها و آهنربای فلوتر را چک کنید تا از تمیزی آنها مطمئن گردید. وجود براده هاا وذرات آهنی باعث اخلال در عملکرد دستگاه و سلامت سوئیچ ها گردد.
-میله راهنمای شناور که در بالای آن آهنربا نصب شده باید کاملا مستقیم و بدون انحراف در طول خود باشدو
3. مواد
محفظه شناور از جنس چدن یا فولاد بسته به فشار کاری دیگ پایه محفظه سوئیچها از آلومینیوم که به صورت دای کاستی تولید شده ، درپوش محفظه سوئیچها از جنس آلومینیوم غیرمغناطیسی. درپوش محفظه شناور از جنس ST52. لوله مرکزی (مسیر حرکت آهنربای اولیه) از جنس Stainless steelغیر مغناطیسی بوده و در پوش محفظه شناور توسط قالب پرس پرس شده ، یا توسط رزوه می گردد.
4. نگهداری
لول کنترلها (کنترل کننده های سطح آب) ابزارهای دقیق کنترل سطح آب) ابزارهای دقیق کنترل سطح آب دیگ بخار می باشند و نسبت به حمل و نقل آنها باید مراقبت کافی اعمال شود که در معرض هیچگونه ضربه یا نیروی مکانیکی قرار نگیرند. نسبت به زمان فعال بودن دیگ حداقل هر 8 ساعت یکبار شیر تخلیه مرحله ای را باز و بسته نمایید تا از عملکرد لول کنترل و سوئیچها مطمئن شویدبرای این راه کار کلاهک شیر را باید یکبار به طور کامل بسته و مجددا باز نمائید. در حین این کار علاوه بر پاک شدن مجاری و همچنین محفظه شناور، با پایین آمدن سطح آب در محفظه شناور سوئیچ پایین عمل می کند و ما از سلامت دستگاه مطمئن می گردیم.
5.عیب یابی و تعمیر
اگر زمانی در کارکرد سوئیچ ها خللی پیش آمد، ابتدا محفظه بالایی لول کنترل را از محفظه شناور جدا می سازیم توسط مهره های شماره 9 و سپس میله شناور را کاملا تمیز و عاری از رسوب احتمالی می نماییم. مسیر حرکت آهنربا در لوله مرکزی (شماره 5) و همچنین محفظه شناور (شماره1) را چک می کنیم. این دو مسیر باید کاملا تمیز بوده و عاری از براده های احتمالی و رسوب باشند. شناور stainless steel را کنترل می نماییم تا در اثر خوردگی احتمالی سوراخ نشده باشد و آب به داخل آن نفوذ نکرده باشد. مجددا محفظه بالایی را با استفاده از واشر آببندی جدید بر روی محفظه فلوتر مونتاژ می کنیم.
در صورت عدم رفع مشکل بعد از طی مرحله 1-3 ، مدار برق لول کنترل به تابلو برق دیگ را کنترل نمودهو در صورت عدم کارکرد لول کنترل ، سوئیچ ها باید توسط افراد متخصص کنترل شوندکه از قدرت آهنرباهای موجود مطمئن شده و سطح روی پایه های کنتاکت را با کمی بنزین و برس بسیار نرم تمیز می نماییم. در صورت ضعیف شدن آهنرباها یا از بین رفتن پایه کنتاکتها یا از بین رفتن حالت فنری صفحه پایه کنتاکتها، سوئیچ باید تعویض گردد. این کار باید توسط افراد متخصص صورت پذیرد.
-اخطار
آب مورد استفاده برای مصرف دیگها بخار بایستی از نظر املاح در حد استاندارد باشد در صورت عدم استفاده به موقع و برنامه ریزی شده از شیر تخلیه مرحله ای که قبلا توضیح داده شد، مسیرهای ارتباطی آب و بخار به لول کنترلرها (کنترل کننده های آب) و همچنین مسیر عبور میل شناور و آهنربای اصلی در اثر رسوب املاح مسدود شده و باعث عدم عملکرد صحیح لول کنترل و در نتیجه پایین آمدن سطح اب دیگ و وارد آمدن خسارات عمده وگاه سوختن دیگ می گردد.
شکل ص 60
غیر قابل قبول هرگونه تابیدگی و انحراف در طول میله شناور باعث عدم کارکرد صحیح دستگاه کنترل سطح آب می گردد.
حداکثر انحراف 0.3 mm در طول میله قابل قبول می باشد.
LIQUID LEVEL CONTROL (DIRECT MOUNTED MODEL)
Direct mounted vertical air break controls
Employ the same principles of operation and piece parts as the chamber mounted equvalents
Except that the chamber is exchanged for a large round flange for mounting the control directly onto the boiler shell connection
A stilling or guide tube should be provided, which may be fixed or removable, to ensure that the float rod is not damaged and the correct movement achived.
شکل ص 61
Material:
Flange: St52.
Center tube: made of non-magnetic stainless steel and expanded to the flange.
Float and float rod are manufactured in stainless steel.
LIQUID LEVEL CONTROL (CHAMBER MOUNTED MODEL)
Cast iron for pressure working up to 13 barg
Alarm & Pump control
Vertical air break controls are comprehensive range of magnetically operated water level controls. They are designed to meet all the requirements for automatic on/off control of boiler feed pump, burner cut-cut, high or/and low level alarm or any combination of these.
شکل ص 62
Material:
Cast iron chamber, working pressure 13kg/cm.
Center tube: made of non-magnetic stainless steel andexpanded to the flange.
Float and float rod are manufactured in stainless steel.
Installation Note:
For the further safety of boilers, it is recommended that the control unit is mounted on a sequencing valve.
The water connection from the boiler to the float chamber should be as short as possible and the control head float chamber should be mounted close to the gauge glasses.
The chamber band mark indicates the lowest adjustment position of the low level alarm and it is our recommendation that the positioning of the boiler control chambers relative to the water level gauges glasses and the N.W.L (Normal Water Level) is such that there is always water visible in the gauge glass even at the lowest operating band level.
If required, our technical staff will advise on individual installation.

 

مهم: از دیگ خود محافظت کنید IMPORTANT: Protect your boiler
یکی از مهمترین دلایل شکست عملکرد صحیح ادواتی که با فلوتر عمل می کنند انباشتگی رسوب در محفظه فلوتر می باشد. احتمال شکست در اثر این عامل می تواند تا حد چشمگیری کاهش یابد. بوسیله:
1-استفاده روزانه از Sequence valve
2- تست تبخیر هفتگی
روش کنترل دستگاه های کنترل سطح آب دیگ بخار Level control با شیر Sequence valve

فرآیند تخلیه روزانه
فرایند تخلیه باید روزانه حداقل یکبار و در صورت کار به صورت شیفتی در ابتدای هر شیفت کاری صورت پذیرد. هنگامی که دیگ تحت فشار است روال زیر را انجام دهید:
دستگیره شبر را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا شیر در حدود نیمه راه عملکرد خویش قرار گیرد (در حدود ½ 2دور) در این حالت حداقل 15 ثانیه مکث نمائید تا از تخلیه کامل مسیر ارتباطی آب مطمئن گردیدو
به چرخاندن ادامه دهید تا انتهای مسیر عملکرد شیر برای حداقل 15ثانیه مکث نمایید تا از تخلیه کامل محفظه شناور مطمئن گردید. در این بین کنترلها باید عمل نمایید با پایین آمدن سطح آب از جمله روشن شدن پمپ و یا به صدا در آمدن آژیر اخطار سطح دوم و خاموش شدن مشعلو
دستگیره را خلاف جهت عقربه های ساعت تا آخر بچرخانید. این مرحله عملکرد نرمال شیرمی باشد.

تست تبخیر (سطح پایین آب) هفتگی
در حضور یک نفر متخصص تست تبخیر دیگ باید صورت گیرد با به وجود آوردن شرایط سطح پایین آبو
برای تست شامل اخطار سطح اول آب و قطع مشعل به همراه اخطار سطح دوم آب و قطع مشعل به صورتی که احتیاج به Reset دستی دارد (خارج نمودن مشعل از مدار) فرایند زیر را پیگیری نمایید:
آب ورودی به دیگ را ببندید با خاموش کردن پمپ یا بستن شیر تغذیه.
تا سطح اول آب تبخیر نمایید، در این هنگام اخطار سطح اول آب باید به صدا در آید.
با دقت آب دیگ را تخلیه نمایید تا سطح دوم آب دیگ در این هنگام آژیر سطح دوم آب باید به صدا درآید.
پمپ را روشن نمایید یا شیر تغذیه را باز نمایید تا سطح آب دیگ بالا رود. صدای آژیر سطح دوم آب باید قطع شود هنگام بالا رفتن سطح آب از حد سطح دوم، هنگام افزایش سطح آب صدای آژیر سطح اول آب نیز باید قطع شود. مشعل نباید به طور اتوماتیک روشن شود.
هنگام رسیدن آب به سطح نرمال عملکرد دیگ مشعل را به طور دستی روشن نمایید. برای تست سطح اول آب و خاموش کردن مشعل پروسه زیر را دنبال کنید.

آب ورودی دیگ را ببندید با خاموش کردن پمپ یا بستن شیر تغذیه
اجازه تبخیر دهید تا رسیدن آب به سطح اول آب، در این هنگام آژیر اخطار سطح اول آب باید به صدا در آید.
پمپ را روشن کنید یا شیر تغذیه را باز کنید تا سطح آب در دیگ بالا بیاید. آژیر اخطار سطح اول آب باید stopنمایید مشعل باید به طور اتوماتیک Start نماید.
اگر در هنگام فرایندهای فوق هر یک از کنترلرها عمل نکرده و عامل اشتباه تصحیح نشد توصیه می شود که با متخصص شرکت تماس بگیرید.
بازرسی های دوره ای:
هنگامی که دیگ بخار تحت بازرسی دوره ای قرار می گیرد لول کنترلها هم باید طبق روال زیر بازرسی کردند:
ارتباط محفظه شناور را با دیگ قطع نمائید.
مهره های اتصال فلنج محفظه شناور و محفظه شناور را باز نمائید. کل قسمت فلنج بالا را جدا نمائید و بوسیله یکی ازپیچ های دو سر رزوه به محفظه شناور نگه دارید.
خار سیمی که قسمت پایین لوله راهنمای آهنربا را می بندد را جدا نمایید و مونتاژی شناور را بیرون بکشید.
مهم: آهنربای میل فلوتر نباید با هیچ نوع ماده مغناطیسی و قطعات فولادی-چدنی از جمله محفظه شناور، ابزار و غیره تماس داشته باشد و مونتاژی باید در یک مکان که مکان جمع آوری وجذب براده از طرف آهنربا وجود نداشته باشد قرار داده شود.
چک کنید که شناور زنگ زده نباشد، میله شناور را از نظر راستی و پوشش چک کنید. مهره شناور را چک کنید که محکم باشد وکل مونتاژی را چک کنید که تمیز و عاری از رسوبات باشد. آهنربا را درون لوله قرار دهید و امتحان نمایید که آزادانه حرکت نماید.
سوئیچها: بدنه سرامیک را از نظر آسیب و شکستگی چک نمائید. اطمینان یابید که سیم ها در وضعیت خوبی هستندو همه پیچ ها محکم می باشند. تعمیر و بازکردن سوئیچ ها توصیه نمی گردد، تعویض آنها سریعترین و اغلب اقتصادی ترین راه برای موارد ایراد در عملکرد سوئیچ ها می باشد.

 

مشعل های دوگانه سوز و لوازم جانبی
مشعل های صنعتی در دو نوع Pressure jet و Rotary cup در ظرفیت های مختلف می باشد.
مشعل های پر شرجت برای دیگ های بخار به ظرفیت های 2470- 3350 – 4400 – 6170 (پوند بخار بر ساعت) تولید می شوند.
ظرفیت های استاندارد مشعل های Rotary cup مطابق جدول زیر می باشد.
این جدول بر اساس مقادیر زیر تهیه شده است:
Fuel oil gross C.V of 7868 kj/kg (18300BTU/LB, 1016 Kcal/kg) and S.G at temp. of 0.93.
Nat. Gas gross C.V of 38.563MJ/M3 (1035 BTU/FT3). Gas volumes @ 15 ̊C and zero pressure Gauge.

مشعل روتاری کاپ ROTARY CUP BURNER
شکل ص 68
جدول ص 69
-All dimension’s marked with * can be changed as customer request.
-اندازه هایی که با علامت * مشخص شده اند می توانند طبق نیاز مشتری تغییر یابند.
جدول ص 69
ابعاد و نمای شماتیک مشعل های پر شرجت PRESSURE JET BURNER
شکل های ص 70
شکل ص 71

آشنائی با مشخصات و آزمایشات لازم آب تغذیه و آب دیگهای بخار پوسته ای با فشار تا 25 بار
با توجه به جداول زیر لازم است آب تغذیه و آب دیگ های بخار آزمایش و نتایج آن با جدول استاندارد مقایسه شود.
جدول های ص 72
دارندگان و مصرف کنندگان دیگ های بخار پوسته ای (Shell bilers) معمولا از آبهای خام زلال استفاده می کنند و برای تغذیه آب دیگ بخار، آب را با استفاده از ستون های رزین تبادل یون تصفیه می کنند.

آب تغذیه (Feed Water)
دستگاه های تصفیه آب مورد استفاده اکثر قریب به اتفاق از نوع رزین کاتیونی در سیکل سدیم می باشند که با اب نمک احیاء می شوند.
نکات مهم و ااثرگذار در بهبود تصفیه آب متذکر می گردد.
پس از خسته شدن رزین که سختی آب خروجی دستگاه تصفیه بالا می رود در انجام و زمان عمل شستشوی معکوس (Back wash) دقت لازم لحاظ گردد تا همه املاخ و مواد معلق که روی رزین ها نشسته اند از محیط دستگاه تصفیه آب خارج شوند.
برای احیا رزین از آب نمک غلیظ و کاملا زلال استفاده شود.
بهتر است آب نمک ابتدا در یک مخزن و پس از ته نشینی، آب زلال به مخزن آب نمک دستگاه تصفیه آب منتقل شود.
آب خام در حدود . 10p.p.m اکسیژن دارد
آب تصفیه شده هم در حدود 10 p.p.m. اکسیژن دارد، تقریبا همه اکسیژن آب تصفیه شده باید در دیریتو حذف شود، بنابراین درجه حرارت اب تغذیه (Feed water) در دیریتور باید حتی الامکان به نقطه جوش نزدیک شود.
مقادیر کمی از اکسیژن که از دیریتور فرار می کنند از طریق تزریق مواد شیمیائی به آب دیگ بخار حنثی مش سوند.
سحتی آب خروجی دستگاه تصفیه، سختی و اکسیژن آب خروجی دیریتور را حداکثر هر 4ساعت یکبار آزمایش کنید و به محض مشاهده سحتی، دستگاه تصفیه آب را حهت احیاء مجدد از مداز خارج نمایید.

آب دیگ بخار (Boiler Water)
آب دیگ بخار را حداقل هر شیفت دو بار آزمایش کنید.
اگر بتوان همه آزمایشات مندرج در جدول را انجام داد و شرایط آب دیگ بخار مطابق جدول استاندارد معمولا مشکل رسوب و خوردگی پیش نمی آید.
شمار قابل توجهی از واحدهای صنعتی اطلاعات و امکانات لازم را در اختیلر ندارند بنابراین لازم است ضمن ارائه اطلاعات اولیه مزایای توجه به بهسازی آب را بایشان توضیح داد.
سه آزمایش سختی ، فسفات و قلیائیت های آب دیگ بخار برای همه دارندگان به سادگی قابل انجام ، کنترل و آزمایش آنها در بهبود شرایط آب دیگ بخار بسیار موثر است.
پایین بودن سختی آب دیگ بخار عاملی است که مانع از تشکیل رسوب می گردد.
داشتن مقادیر استاندارد فسفات در آب دیگ های بخار مانع خوردگی و عامل معلق نگه داشتن رسوبات است که از طریق شیر تخلیه از محیط دیگ بخار خارج می شوند.
حفظ قلیائیت آب دیگ بخار به ویژه قلیائیت هیدروکسید مانع از رسوب ترکیبات سیلیسی می شود و سیلیس موجود در آب دیگ بخار را معلق نگه می دارد.
رسوبات سیلیسی از جمله رسوبات سخت و مشکل آفرینی هستند که شستشوی شیمیایی آنها هم به سادگی مقدور نیست. اگر با انجام سه آزمایش فوق، به دیگ بخار هر شیفت حداقل دو نوبت دریتاژ زده شود و اب دیگ بخار هم زلال باشد، تقریبا شرایط آب دیگ بخار شرایط نسبتا قابل تحملی است.
بهتر است هر سه ماه یکبار داخل دیگ بخار(لوله ها، کوره ، شل) از نظر رسوب و خوردگی بازرسی شود . این بازرسی نتیجه عملکرد سه ماه عملیات بهسازی آب تغذیه و آب دیگ بخار را مشخص می کند.

 

رسوب چیست؟

رسوب به لایه پیوسته و چسبنده ای گفته می شود که در سطحی از بدنه دیگ و لوله تبادل حرارت که با آب در تماس اند تشکیل می گردد.
رسوباتی ناشی از هر یک یا مجموع عوامل زیر می باشند:
محصولات خوردگی:
آب طبیعی مقدار توجهی اکسیژن و گاز کربنیک محلول دارد که از مهم ترین عوامل خوردگی در دیگ های بخار می باشند.
بهترین و موثرترین راه جلوگیری از خوردگی دیگهای بخار حذف گازهای فوق از آب تغذیه دیگهای بخار با استفاده از روش های فیزیکی (Dearator) است.
حذف مقادیر ناچیز اکسیژن و گاز کربنیک که از دستگاه دیریتور رد می شوند از طریق تزریق مواد شیمیایی به آب دیگ بخار انجام می گیرد.
عامل اصلی ایجاد و تشکیل رسوب در دیگ های بخار و مبدل های حرارتی و دستگاه های خنک شونده با آب وجود یونهای مولد رسوب به ویژه یونهای کلسیم و منزیم موجود در آب تغذیه دیگهای بخار و اب خنک کننده دستگاه ها است.
آب دارای نمک های کلسیم و منیزیم را آب سخت (Hard water) می گویند و سختی آب را بر حسب ملی گرم در لیتر کربنات کلسیم بیان می کنند (p.p.m).

3- لجن ها و آلودگی هایی کع در پروسه تولید بخار از طریق مختلف به ویژه بخارات و آبهای برگشتی وارد سیستم می شوند.

اشکلات و ضایعات ناشی از رسوب
1-وظیفه اصلی دیگ بخار انتقال حرارت از شعله به آب دیگ و تولید بخار است. رسوب به علت عایق حرارت بودن مانع انتقال حرارت و باعث گرم شدن بیش از حد فلز دیگ می شود (Over heat). با گرم شدن بیش از حد فلز دیگ قسمتهای والس شده (اتصال Tube و Tube plate) باز می شوند ، لوله های دیگ دفرمه می شوند، کوره دیگ (Tube furnace) خمیری و نرم شده تغییر فرم می دهد و در نهایت از محل تغییر فرم پاره می شود.
2- تشکیل رسوب در دیگ بخار غالبا سبب گرفتگی نقاط بحرانی و حساس از قبیل لوله ورودی آب تغذیه، سیستم کنترل سطح آب، شیشه های آب نما و کنترل کننده های فشار می گردد.
3-تشکیل رسوب حتی به میزان کم باعث افزایش مصرف سوخت و کاهش راندمان دیگ می شود. با توجه به مطالب فوق و موارد دیگر که از اهمیت کمتری برخوردارند رسوب زدائی دیگ های بخار ضروری است.

آشنائی با شستشوی اسیدی دیگهای بخار پوسته ای (shell boiler) با فشار تا 25 بار
متداول ترین روش رسوب زدائی، شستشوی اسیدی و معمول ترین اسید مورد استفاده اسید کلریدریک یا حتی جوهر نمک (HCL) است.
بنابراین مصرف اسید کلریدریک حفاظت نشده خطر خوردگی و از بین رفتن خود دیگ را نیز به همراه دارد.
برای جلوگیری از حمله اسید به فلز بدنه دیگ به اسید کلریدریک inhibitor اضافه می کنند.
Inhibitor ها ترکیبات پیچیده ای هستند که به میزان کم به اسید کلریدریک اضافه می شوند و از جمله اسید به فلز بدنه دیگ (Base metal) و سایر تجهیزات جلوگیری می کنند. برای شستشوی اسیدی دیگ های بخار معمولا از روش سیرکولاسیون استفاده می کنند. بدین ترتیب که دیگ را تا حد نرمال از اسید حفاظت شده 5-12 درصد پرکرده و تا 40-50 درجه سانتی گراد گرم می کنند و با استفاده از پمپ و مدار سیر کوله اسید را در مدار سیرکوله کی کنند (مطابق شکل زیر)
شکل ص 75
گاهی با توجه به آنالیز رسوب و برای افزایش تاثیر اسید روی رسوب از مواد و ترکیبات کمکی استفاده می کنند که یکی از معمول ترین و موثرترین آنها نمک های محتوی فلوئور است که به میزان کم به اسید مدار اضافه می کنند.
پس از اطمینان از تمیز شدن دیگ و پایان عملیات شستشوی اسیدی که با انجام آزمایشات ضمن شستشوی مشخص می شود اسید را با رعایت اصول ایمنی و زیست محیطی تخلیه، دیگ را با آب شسته و توسط مواد قلیایی مناسب (هیدروکسیدها و یا فسفاتها) خنثی و محیط دیگرا قلیایی می کنند.
استفاده از اسید حفاظت شده، تعیین زمان سیرکولاسیون، تعیین درجه حرارت عملیات، استفاده از مواد شیمیایی کمکی، رعایت اصول ایمنی و پروسه خنثی سازی از جمله مواردی است که از اهمیت خاصی برخوردارند و نیاز به تجربه، اطلاعات و آزمایشهای حین عملیات شستشوی دارند.
شستشوی اسیدی دستگاهها و تجهیزات دیگر
شستشوی اسیدی دستگاهها و تجهیزات دیگر به لحاظ تنوع بیشتر فلزات مصرف شده در ساخت آنها از شستشوی اسیدی دیگهای بخار پیچیده تر است.
به عنوان نمونه می توان مبدل های حرارتی، کمپرسورهای هوا، چیلرها و مدار خنک کننده بسته برگشتی را نام برد که شستشوی اسیدی آنها نیاز به بررسی و دقت بیشتری دارد.
شستشوی اسیدی دستگاهها که چند نوع فلز در ساختمان آنها به کار رفته دقت و بررسی ویژه ای لازم دارد. چرا که ممکن است در ساخت یک قسمت از دستگاه که از دید و دسترسی دور است از فلزی استفاده شده باشد که در مقابل اسید حفاظت شده (برای مثال: فولاد و مس) اصلا مقاومت نکند و به سرعت از بین برود.
بنابراین شستشوی اسیدی تجهیزات و دستگاههای متنوع علی رغم اینکه ممکن است از لحاظ حجم وزن کوچکتر از دیگ های بخار باشند از پیچیدگی خاص برخوردارند و باید قبل از عملیات بررسی و دقت بیشتری معمول گردد.
لازم به یادآوری است که مراحل شستشوی با آب و خنثی سازی پس از شستشوی اسیدی در این مورد هم الزامی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس - بخش فروش