از جمله مهمترين مسايل مورد توجه در طراحي و ساخت ساختمانها، تامين ايمني ساكنان در هنگام وقوع آتش سوزي است. آمارها نشان ميدهد كه بيشترين تلفات هنگام آتش سوزي مربوط به خفگي ناشي از دود مي باشد. با توجه به اين كه در صورت وقوع آتش سوزي، راه پله ها هنگام خروج از ساختمان مورد استفاده ساكنين قرار ميگيرند، با ايجاد فشار مثبت در داخل فضاي راه پله ها نسبت به فضاي داخل ساختمان مي توان از ورود دود به ناحيه راه پله ها جلوگيري نمود. با استفاده از فن هاي ورود هوا به داخل راه پله ها مي توان اين فشار مثبت را ايجاد نمود. با توجه به اين كه ايجاد فشار زياد بين فضاي راه پله و ديگر نقاط ساختمان، باز شدن در ورودي به راه پله را دشوار ميسازد، محدوديت هاي مربوط به حداكثر و نيز حداقل فشار مثبت ايجاد شده بايد در طراحي فن هاي لازم مورد توجه قرار گيرد. كانال هاي آسانسور در ساختمانهاي بلند مرتبه نيز بايد تحت فشار مثبت قرار گيرند. البته توصيه اكيد آن است كه در هنگام آتش سوزي از آسانسورها استفاده نشود، اما خيلي از ساكنين ساختمان هاي مرتفع در طبقات بالا به خاطر محدوديت جسمي ممكن است نتواند طبقات زيادي پايين بيايند كه در اين حالت ايمن ساختن آسانسورها ميتواند مورد توجه قرار گيرد. حال با توجه به عملکرد آسانسور ها در حین حریق که معمولا پس از اعلام حریق به طبقه همکف هدایت شده وبطور کامل متوقف می شوند.لذا بطور معمول برای آسانسورها نیازی به تعبیه فن فشار مثبت نخواهد بود .و تنها فن فشار مثبت برای کلیه راه پله ها (مسیر های فرار ) پیش بینی خواهد شد.که میزان دبی هوای مورد نظر مطابق پیشنهاد نظام مهندسی 500 برای هر طبقه در نظر گرفته خواهد شد.